Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
ПРАВОСЛАВНИ ЧЕТИВА
Автор: savaarhimandrit Категория: Други
Прочетен: 626589 Постинги: 1882 Коментари: 0
Постинги в блога от 20.02.2018 г.
 

ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 7 ФЕВРУАРИ

 

Разсъждение

 

Св. Исидор Пелсуетски тълкува някои слова на Св. Писание тъй: Две жени, мелещи на мелница; едната взимат, а другата оставят (Мт. 24: 41), означава, че много са се посветили на духовния живот, но са с различни нагласи, едни – искрено и твърдо, други – несериозно и суетно. Първите ще бъдат взети в Царството Божие, а вторите ще бъдат оставени [вън]. Какво означава молитвата за Чашата? И защо Господ се молил да го отмине чашата на страданията? (Мт. 26: 42). Това означава, че никой не трябва да търси опасността, ала когато опасността дойде, християнинът трябва да я посрещне и понесе храбро. За петте безумни девойки (Мт. 25) св. Исидор говори: „Наистина, всички те пазели девството, но нямали останалите добродетели, особено милосърдието. А само девството не е достатъчно за влизане в Царството Божие“. Девството не помага, ако девственицата е горда и самолюбива.

 

БЕСЕДА за тесногръдите, за които злодеянията са по-скъпи от Божията любов

 

Търсите да Ме убиете, защото словото Ми не се побира във вас (Иоан 8: 37).

 

Защо Христовите слова не били приети от еврейските старейшини? Защото те били изцяло изпълнени със злоба и в тях нямало място за божественото семе и за божественото благовестие. Всичко, което е расло в душите им, било сатанински посев, антихристов. Чрез благодатния псалмопевец Господ казва: Застанете[1] и познайте, че Аз съм Бог (Псл. 45: 11). Следователно, първо трябва да се очистим от всичко богопротивно, т.е. от всичко онова, което пречи да се настани в нас светлината на богопознанието. Когато човек се очисти от това, тогава, и само тогава, може да разбере, че Бог е Бог. А докогато човешката душа е изпълнена с богопротивни мисли, богопротивни чувства и богопротивни желания, дотогава човек не може нито да слуша, нито да приеме словото за Бога. Който пък няма Бога в себе си, той се труди по някакъв пъклен натиск да изкорени Бога от душата на онзи, който Го има. Търсите да Ме убиете. Защо? Затова, защото нито едно божествено Христово слово не могло да се приюти нито пък приеме в техните безбожни сърца. Нямайки нищо общо с Христа Господа, еврейските старейшини не могли още от самото начало да имат някакви приятелски връзки с Него.

О, Господи Иисусе, благи наш Спасителю, помогни ни да очистим сърцата си от всички греховни семена в нас, та Твоето свето Слово да се всели в нас и да ни освети, да ни укрепи и възкреси. На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

                                                                                   

Автор – Св. Николай, еп. Жички и Охридски

 

 


[1] В ориг. – изпразнете се – т.е. изчистете се, освободете се (бел. прев.).

Категория: Други
Прочетен: 105 Коментари: 0 Гласове: 0
20.02.2018 05:09 - ЗА ПОСТА


 Умерения и разумен пост е основа на всички добродетели.

 

Преп. Паисий Величковски

Категория: Други
Прочетен: 114 Коментари: 0 Гласове: 0
 
ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 6 ФЕВРУАРИ

 

Разсъждение

 

Св. Варсануфий, който петдесет години живеел затворен в килията си и не допуснал да се види с нито един жив човек, е достигнал чрез богомислие и молитва необикновена чистота и прозорливост. Ето няколко негови мисли от книгата „Отговори“ : „Всеки помисъл, който не е предхождан от тишина и смирение, не произлиза от Бога. Всичко, което е от дявола, е със смущение и метеж“. „Когато се молиш, и Бог забавя да изпълни молитвата ти, Той прави това за твоя полза – да те научи на дълготърпение.“ „Видимите разбойници са слуги на невидимите – мисловните.“ „Господ Иисус Христос претърпял всичко и накрая се възнесъл на светия Кръст, което означава умъртвяване на тялото и страстите, и свето,  и съвършено упокоение.“ „ Господ иска да почиташ всеки човек повече от самия себе си.“ Когато запитали стареца дали да вземат и да платят на застъпник в един спор на манастира с някои хора, той отговорил: „Ако купите човешко застъпничество, то Бог няма да се застъпи“.

 

БЕСЕДА за взаимното познаване на Отец и Син

 

Аз пък Го зная, защото съм от Него и Той ме е пратил (Иоан 7: 29).

 

Никой никога не се е осмелил да каже, че познава Бога. Мнозина само са казвали, че вярват в Бога. Само Господ е изрекъл думите: Аз пък Го зная. И веднага се обосновал откъде Той Го познава, казвайки: ...и Той ме е пратил. Първото основание – Защото съм от Него свидетелства за вечното битие на Сина; а второто основание – и Той ме е пратил – свидетелства за появата на Сина във времето, в материалния свят като посланик на Светата Троица. На нас, вярващите християни, не е дадено да познаваме Отца, тъй както Го познава Неговият Единороден Син, но ни е дадено и заповядано да вярваме. Нашата заслуга е във вярването, а не в знанието. Ако познавахме Бога чрез виждане, никой не би имал заслуга. Защото каква заслуга е да видиш и да познаеш? Всъщност, не виждането, а вярването – в това е заслугата, в това e добродетелта, в това е нашето спасение. Ние не сме достойни да видим Бога и с виждане да Го познаем, защото сме немощни от грехове и отдалечени от Бога. Но Божията милост ни е дала в този живот вярата, която може да ни приближи до Бога и да ни въведе в Царството на вечното съзерцание и знание в другия живот.                              

О, братя мои, да вярваме на Христа Господа, защото Той знае. Той не говори от вяра, а от знание.

Господи милостиви, утвърди вярата в нас. Подай ни края на одеждата Си, та да се държим за него до края на живота ни. На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

Автор – Св. Николай, еп. Жички и Охридски

 

Категория: Други
Прочетен: 87 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: savaarhimandrit
Категория: Други
Прочетен: 626589
Постинги: 1882
Коментари: 0
Гласове: 484
Календар
«  Февруари, 2018  >>
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728