ГЛАВА 2
За това, че трябва да правим добро сега, а не да отлагаме за в бъдеще, както и за това, че след смъртта няма поправяне
Из патерика
Един брат попита авва Пимен:
- Авва, имаше двама души - единият беше монах, а другият - мирянин. Една вечер монахът мислеше да изостави на сутринта монашеството, а мирянинът - да стане монах. Но през същата нощ и двамата умряха и не успяха да осъществят замисленото. За какви да ги считаме?
Старецът отговори:
- Монахът е умрял като монах, а мирянинът е умрял като мирянин. Защото в каквото ги е заварила смъртта, в това и са починали.
2. Един старец каза, че до последния си дъх човек чува глас: „Обърни се днес“.
3. Един старец каза: „Тоя род търси не днешния
ден, а утрешния“.
4. Казваха за един старец, че всеки път, когато помислите му казвали: „Защо днес, ще се покаеш утре“, той им отговарял:
- Не, ще се покая днес, а утре нека бъде Божията воля.
5. Един старец каза: „Неизвършеното зло не е зло; но и неизвършеното добро не е добро“.
10. Из патерика
Един брат, който живееше в малка обител, по действие на дявола често падаше в блудство, но посто- янно се самопринуждаваше да не изоставя монашеския образ. И като извършваше неголямото си правило, с плач просеше Бога: „Господи, искам или не искам, спаси ме. Защото самият аз съм кал и търся сквернотата на греха. Но Ти си Всемогъщ Бог и имаш сила да ме възпреш. Тъй че, ако помилваш праведен, какво велико има в това? И ако спасиш чист, какво чудно има в това? Защото те са достойни да получат благостта Ти. Но прояви, Владико, милост към мен и с това покажи неизказаното Си човеколюбие. Защото на Тебе е оставен бедният (Пс. 9:35 - според превода на седемдесетте), тоест всеки беден откъм добродетел“. Всеки ден братът казваше с плач тези и много други неща, независимо дали му се беше случило да падне или не.
Една нощ, след като по навик падна в грях, веднага стана и започна правилото. Но бесът, поразен
от упованието и дръзновението му пред Бога, му се яви очи в очи и му казва:
- Клетнико, как не те е срам да стоиш пред Бога или изобщо да призоваваш Името Му! Дори имаш наглостта и псалми да пееш!
Братът му отговаря:
- Тази килия е като ковачница - веднъж ще удариш с чук, веднъж ще отскочи. Ще остана тук да се боря с теб до смъртта си и последният ден ще ме завари тук. Така че ти обещавам с клетва и като се уповавам на безграничната Божия доброта, казвам: „Кълна се в Този, Който дойде да призове грешниците към покаяние и да ги спаси, че няма да престана да ходатайствам против теб пред Бога, докато не престанеш да се бориш с мен“. И ще видим кой ще победи - ти или Бог!
Като чу това, бесът му казва:
- Май наистина е по-добре да не се боря е теб, защото е търпението си може да получиш венец и заради мен.
Оттогава врагът го остави на мира. А братът придоби сърдечно съкрушение и прекара останалото време, плачейки за греховете си. И макар помисълът често да му казваше, че плачът му е за добро, той отговаряше на помисъла: „Горко на такова добро! На Бог не Му е угодно някой да си погубва душата във всякакъв вид безчестие, а после да седи и да плаче. Освен това, не е известно дали Господ ще я спаси, или не“.
2. Имаше един брат в скита при авва Пафнутий. Бореше го блудна похот и той казваше: „Докато не си взема десет жени, няма да наситя страстта си“. А старецът го умоляваше: „Недей така, чедо, това е бе- совска борба“. Но той не го послуша, отиде в Египет и се ожени.
След известно време се случи старецът да отиде в Египет и го срещна. Онзи мъкнеше една кошница, пълна с чирепи. Старецът не го позна, но той рече на стареца:
- Аз съм еди-кой си твой ученик.
И като го позна в това безчестие, старецът заплака.
- Защо - попита той, - се отказа от честта, която имаше, и стигна до такова безчестие? Нима си взел десетте жени, за които говореше?
Онзи въздъхна тежко и се просълзи:
- Отче, успях да взема само една и полагам неимоверен труд, за да я изхраня.
Старецът му казва:
- Ела пак при нас.
- А ще има ли за мен покаяние, авва? - попита онзи.
- Ще има - отвърна старецът.
И той веднага остави всичко и последва стареца. А като се върна в скита, след преминаване на изпитателен срок стана опитен монах.
3. Един брат попита стареца: „Ако се случи някой по действие на дявола да падне в изкушение, да кажем в блудство, какво ще стане с онези, които се съблазнят от това?“ И старецът разказа следното.
Имало един известен дякон в общежителен ма-
настир в Египет. Един знатен човек от града, когото архонтът преследвал, пристигнал с целия си дом в обителта. И по внушение на дявола дяконът паднал с една жена от онези, които били дошли с гражданина. Когато се разчуло, това било позор за всички. А дяконът отишъл при един старец, свой приятел, и му разказал всичко, което било станало. Старецът имал в килията си малко укритие, за което и дяконът знаел. И поискал от стареца разрешение да влезе там и сякаш да се погребе жив, така че никой, освен самия старец, да не знае това. Старецът му позволил.
Така дяконът се скрил в мрак и започнал искрено покаяние пред Бога. През цялото време оплаквал греха си и се хранел само с хляб и вода, които старецът от време на време заделял за него. След като минало време, веднъж водата в реката не се вдигнала до обичайното си равнище. Всички извършвали молебствия и горещо молели Бога - и на един светия му било открито, че ако не дойде еди-кой си дякон, който се е скрил при еди-кой си монах, водата в реката няма да се вдигне.
Светият, който получил това откровение, разказал на всички какво му известил Бог. Като чули това, всички се удивили и като отишли при дякона, го извлекли от мястото, където се криел, и го принудили да се моли. Щом се помолил, водата веднага се вдигнала. А тези, които по-рано се били съблазнили, получили голяма полза от покаянието му и прославили Бога.
4. Един брат беше нападан от блуден бяс. Веднъж, когато минаваше през някакво египетско село, той видя една красива жена, дъщеря на езически жрец, и се влюби в нея. Отиде при баща и́ и му каза:
- Дай ми я за жена.
А онзи му отговори и рече:
- Не мога да ти я дам, докато не попитам моя
бог.
И като отиде при езическия си бог, го попита:
- Дойде един монах и иска да вземе дъщеря ми. Да му я дам ли?
А бесът отговори:
- Попитай го ще се отрече ли от своя Бог, от кръщението и от монашеското си звание?
Служителят на бесовете се върна при брата и го пита:
- Отричаш ли се от своя Бог, от кръщението и от монашеското си звание?
Той се отрече и в същия час видя как сякаш гълъб излезе от устата му и отлетя на небето.
Жрецът отиде при демона и му казва:
- Той се съгласи.
Тогава бесът му отговаря:
- Не му давай дъщеря си за жена, защото неговият Бог не го е изоставил и все още му помага.
Нечестивият жрец се връща обратно и казва на брата:
- Не мога да ти я дам, защото твоят Бог е с теб и
все още ти помага.
Като чу това, братът се съкруши и си рече: „С толкова много блага ме удостои Бог само поради благостта Си! Аз, жалкият и нещастен човек, се отрекох от Него, от кръщението и от монашеското си звание, а Той ми помага и, бидейки отхвърлен, не ме изостави. Затова ще се върна към Него и ще уповавам на безграничната Му благост!“ Щом се осъзна, той се отдалечи в пустинята и като отиде при един старец, му разказа всичко. А старецът му рече:
- Остани с мен в пещерата и пости три седмици по два дни, тоест два дни пости - на третия яж, а аз ще моля Бога за теб.
И старецът, скърбейки за брата, започна да се моли на Бога: „Моля Те, Господи, дари ми тази душа и приеми покаянието и́“. И Бог го чу. Като мина първата седмица, старецът отиде при брата и го попита:
- Видя ли нещо?
- Да - отговори той. - Видях гълъб високо в небето над главата си.
- Внимавай над себе си - му рече старецът, - и прилежно се моли на Бога.
И с тези думи си отиде.
Щом мина втората седмица, старецът пак отиде при брата и го попита:
- Видя ли нещо?
- Видях - отговори той, - гълъб до главата си.
И като му заповяда да пости и да се моли, старецът отново го остави. А като мина третата седмица, старецът дойде при него и го попита:
- Видя ли още нещо?
- Видях - отговори братът, - как гълъбът долетя и застана над главата ми. Протегнах ръка да го уловя, а той влетя в устата ми.
Като чу това, старецът благодари на Бога и рече на брата:
- Виждаш, че Бог прие покаянието ти, но занапред внимавай над себе си.
А онзи отвърна:
- Авва, от днес нататък ще бъда с теб и няма да си тръгна чак до смъртта си.
И оттогава братът беше неотлъчно при стареца.
5. Един брат попита стареца:
- Авва, помисълът ми казва: ако монах, който отдавна е постриган, падне в изкушение, тоест в блудство, той става трудно и с големи усилия, понеже е преминал от преуспяване в падение. А ако такъв, който току-що е дошъл от света, падне в изкушение, той, като новоначален, не търпи голяма вреда.
Старецът му отговори и рече:
- Монах, който е паднал в изкушение, е като срутила се къща. Ако строител поиска да я вдигне и стигне до такова решение, ще намери голяма част от материала - изкопи за основи, камъни, греди - вече готова. И ще може да построи къщата бързо и без големи усилия, понеже всички материали ще му бъдат под ръка. А онзи, който още не е копал, не е полагал основи и не се е запасил с материали, а е започнал наслуки и на късмет, може и изобщо да не я довърши.
Ако помислим, същото е вярно по отношение на опитния в монашеските трудове монах, и на новона- чалния. На монаха, ако е паднал и се е обърнал, много му помага навикът в заниманията, в които се е упражнявал - четене, псалмопение, ръкоделие и другите монашески трудове, извършването на които не му тежи поради укрепналия от дългото време навик в този труд. Затова и може да възстанови много бързо срутилия се дом на душата си. А началният, който едва започва да се упражнява и да изучава всичко това, за което говорих, ако падне, ще стане много по-бавно - също като онзи, който едва е започнал да събира материал за строеж.
6. В един град имаше епископ. Той се разболя и нямаше никаква надежда да оздравее. А в града имаше женски манастир. Игуменката, като узна, че епископът е тежко болен, взе със себе си две сестри и отиде да го навести. Когато тя беше у епископа и беседваше с него, една от ученичките и, която стоеше наблизо, докосна крака му, желаейки да узнае, дали е тежко болен. А той, като се възпламени от докосването, помоли игуменката:
- Нямам никого, който да се грижи за мен. Не би ли могла да ми оставиш тази сестра, за да ми служи?
Игуменката не заподозря нищо лошо и остави сестрата да служи на епископа. Но докато монахинята беше болногледачка на епископа, дяволът му даде сили, той падна с монахинята и тя зачена. И когато това, че тя е заченала, стана очевидно за всички, клириците започнаха да я разпитват:
- Кажи ни, кой ти направи това?
Но тя не казваше. Тогава епископът казва:
- Оставете я. Аз извърших този грях.
И като стана от постелята, отиде в църквата и положи омофора си на престола. След това излезе, взе една тояга и тръгна на път. Запъти се към един манастир, където никой не го познаваше. Но докато той още беше на пътя, Бог откри на аввата на обителта (а той беше прозорливец), че в манастира идва епископ. И като повика вратаря, аввата го предупреди:
- Бъди по-внимателен, брате, един епископ идва насам. Посрещни го както се полага.
Вратарят мислеше, че епископът ще пристигне носен на носилка или с някакъв друг разкош. Когато го видя сам и идващ пеша, не се досети за нищо и дори не му отвори, докато не уведоми игумена. Но старецът, щом чу, веднага излезе да го посрещне.
- Просим милост, господарю мой, епископе - поздрави той пристигналия.
Епископът се смая, че го разпознаха дори непознати. Вече се канеше да тръгне към друг манастир, но аввата му рече:
- Накъдето и да тръгнеш, ще дойда с теб и ще възвестявам за честта, полагаща се на сана ти.
И епископът, като се разкая от цялото си сърце, по-късно извърши велики подвизи на добродетел и почина в мир с Господа, като при кончината си яви множество Божии знамения и чудеса.