ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 28 ЮНИ
РАЗСЪЖДЕНИЕ
Протестантите са отрекли [ възможността на ] Бога да чудотвори чрез материалните вещи. Те мислили да одухотворят християнската вяра, а всъщност точно с това са я осиромашили и изопачили. Те отрекли действието на Божията сила чрез иконите, чрез мощите на светиите, чрез кръста, а в края на краищата, някои от тях и чрез Причастието. Ако продължат последователно по този пагубен път, те трябва да отрекат и чудесата станали с живото Тяло на Господа, защото и Неговото Тяло е било материално; също така и чудесата чрез допирането ръцете на апостолите и светиите, защото и техните ръце са материални, а да не говорим за Мойсеевия жезъл, за ризата и пояса на Пресвета Богородица, за убруса на апостол Павел, и т.н. С това свое отрицание, протестантите са в противоречие с цялата древна Църква. Ето едно от хилядите и хиляди доказателства, че Бог действува и чрез вещите, особено пък когато иска да прослави Своите светии. В Александрия бил издигнат висок стълб със статуята на цар Теодосий в монашеска дреха и монашески посох в ръка, за спомен на царската победа, която царят, облечен в расото на св. Сенуфий и с неговия посох в ръка удържал над неприятелите. Когато Бог пожелае, тогава и едно расо на светия побеждава силната войска на неверниците. Кой ще посмее да ограничи действията и начините на действие на силата на всесилния Бог?
БЕСЕДА за светоста
По примера на призовалия вас Светия и вие сами бъдете свети във всички постъпки (I Петр. 1, 15)
Светостта, братя, е добродетел, която обхваща всички останали добродетели. Затова светецът, братя, е човек украсен със всички добродетели. Ако човек е само молитвеник, а не е милосърден, не може да се нарече свят. Или ако някой търпи, ала без вяра и надежда, не се причислява към светиите. И ако някой е твърде милосърден, но е без вяра в Бога - наистина такъв не се брои между светиите. Светецът е съвършен човек, такъв, какъвто е бил Адам в рая; или още по-добре - такъв, какъвто е бил Новия Адам, Господ Иисус Христос. Той е Светец над светците. Той е Сеяч на светостта на земята и Възпитател на светиите в историята. Той и нас е призовал в достойнството на светиите. Той ни е показал пример за истински Светец. Той е Прототип на светец, както и Праобраз на човека. Истинския човек, братя, не е нещо друго освен светец. Светец и човек - това е едно и също. Той ни е показал, какво значи да си човек, и какво значи да си светец. А Неговия апостол Петър, ни заповяда: Бъдете свети във всички постъпки! Светецът не е светец за едно нещо в живота си, а за целия си живот. Във всяко дело и дори малко, трябва да сме свети, та да се причислим към светиите, т.е. хора по Прототипа на Светеца, Праобраза на Човека - Господ Иисус Христос.
Всесвети Господи, на Тебе слава и хвала вовеки. Амин.
Автор – Св. Николай, еп. Жички и Охридски