Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
ПРАВОСЛАВНИ ЧЕТИВА
Автор: savaarhimandrit Категория: Други
Прочетен: 51988 Постинги: 278 Коментари: 0
Постинги в блога от 13.07.2017 г.
           


                                                          ГЛАВА 11

 
За това, че след смъртта всеки ще се окаже заедно с подобни на себе си


1.   
От Григорий Двоеслов


В Евангелието за избраните се казва: В дома на Отца Ми има много жилища (Йоан. 14:2). Ако всич­ки праведници биха имали еднакво въздаяние в бла­жената вечност, то там би имало едно жилище, а не много. Но те са много поради това, че праведниците ще бъдат разпределени в тях според чина си, за да могат заедно да се радват в праведността си. А това, че живеещите в много жилища ще получат всеки по един динарий (вж. Мат. 20:1-16), означава, че бла­женството е едно и всички, които бъдат там, ще го придобият. Но това едно и също въздаяние има различна мяра за различни дела.

А що се отнася до грешниците, Господ изрече за съдния ден: тогава ще река на жетварите: съберете първом плевелите и ги свържете на снопове, за да се изгорят (Мат. 13:30). Това означава, че жетварите, ангелите, ще вържат грешниците в мъките им с по­добни на тях грешници: горделивци с горделивци, блудници с блудници, сребролюбци със сребролюбци, лъжци с лъжци, завистници със завистници, не­вярващи с невярващи - и всички ще бъдат хвърлени от ангелите в места за мъчения и ще горят там.

2. Петър. „Кажи ми, моля те, защо в последните времена се разкриват много неща за душите, които по-рано са били скрити? Не е ли, за да ни бъдат явени и за да видим бъдещия свят в явни откровения?“

Григорий. „Точно така е, както мислиш. Колкото повече наближава краят на света, в толкова по-явни знамения се разпознава идването на бъдещия свят. В тоя свят не можем да виждаме дори мислите един на друг, а в бъдещия свят ще виждаме един в друг всич­ко, което е в сърцето. Затова сегашният свят е подо­бен на нощ, а бъдещият - на ден.

Когато нощта свършва и започне да се зазорява, преди изгрев слънце светлината и тъмнината се смес­ват по своеобразен начин - нощната тъмнина вече е отминала, а светлината на настъпващия ден още не е дошла. Точно така е и свършекът на тоя свят - той вече се е смесил с изгрева на бъдещия, и това, което не се е виждало тук, от време на време се проявява, като се смесва с духовния свят. Затова започваме да разбираме много неща в тоя свят. Но още не знаем всичко напълно и умът вижда това сякаш в полум­рак, като в сумрака преди разсъмване.

 

Категория: Други
Прочетен: 61 Коментари: 0 Гласове: 0

 ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 30 ЮНИ

 

РАЗСЪЖДЕНИЕ

 

Грижа за добруването на всички хора. Такава грижа изпълвала възвишения дух и благородното сърце на светите апостоли. Пишейки за апостол Павел, Златоуст го нарича „отец на целия свят“.  „Сякаш той - казва Златоуст - е родил целия свят, така се безпокоил, трудил се и се стараел всички да въведе в Царството“. Наистина, превисоко е това звание „отец на целия свят“, но ако то може да бъде отнесено след Бога към някои  други, това могат да бъдат само Христовите апостоли. По родителските си грижи за цял свят, те наистина са „отци на целия свят“. Има много майки в света, които по-малко се грижат за добруването на своите деца, отколкото апостолите са се грижили за добруването на своите гонители и врагове. Своя най-голям враг - Симон Влъхва, апостол Петър два пъти спасявал от смърт - веднъж, когато народът искал да го изгори, и втори път, когато щяло да го разкъса куче. И помислете, как светът се издължил на своите благодетели! Като на най-големи разбойници и злодеи! О, колко са верни думите на св. Киприан, който казва: „ Докато сме в тяло, с християните се случва същото, което и на езичниците; разликата е само в духа“.

 

БЕСЕДА за силата и действието на добрите дела

 

Защото такава е волята Божия - с добротворство да обуздаваме невежеството на безумните човеци ( 1 Петр. 2, 15 )

 

Трудно е, братя, да се спори с безбожниците; трудно е да се разговаря с безумните; трудно е да се убеждават озлобените. Безбожния, безумния и озлобения трудно ще ги убедиш с думи. По-скоро ще ги убедиш чрез дела. Щом видят добрите ви дела, да прославят Бога ( 1 Петр. 2, 12 ). На онези, които искат да спорят с вас, сторете добрина, и ще спечелите спора. Едно дело на милосърдие по-бързо ще вразуми безумния и успокои озлобения, отколкото многочасов разговор. Ако безбожието и злобата идват от невежество, това невежество е като беснуване, което най-бързо се обуздава с добротворство. Ако ти, спориш с безбожника по неговия бесовски начин, ти усилваш беса на безбожието. Ако с безумния разговаряш с ругатни, мракът на безумието се сгъстява. Ако мислиш да убедиш озлобения с гняв, само повече разгаряш огъня на злобата. Кроткото и благо дело е като водата за пожара. Спомняй си винаги за светите апостоли и за техния успешен начин за общение с човеците. Ако безбожникът те предизвиква, то не те предизвиква човек, а дявол; човека по природа е благочестив. Ако безумен те хули, то не те хули човек, а дявол; човек по природа е умен. Ако озлобения те преследва, не те преследва човек, а дявол; човек по природа е добър. Дяволът те предизвиква на продължителни спорове и безплодни разговори, а от доброто дело бяга. Стори добро дело в име Христово, и дяволът ще побегне, и тогава ти ще имаш работа с хората; благочестиви, умни и добри. Но всичко, което правиш - прави в име Господне.

Преблаги Господи, помогни ни да вършим доброто, и в Твоето име да побеждаваме с доброто. На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

Автор – Св. Николай еп. Жички и Охридски

Категория: Други
Прочетен: 26 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: savaarhimandrit
Категория: Други
Прочетен: 51988
Постинги: 278
Коментари: 0
Гласове: 28
Архив
Календар
«  Юли, 2017  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31