Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.02.2017 05:24 - ИЗ "ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 9 НОЕМВРИ
Автор: savaarhimandrit Категория: Други   
Прочетен: 267 Коментари: 0 Гласове:
0




 ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 9 НОЕМВРИ

 

РАЗСЪЖДЕНИЕ

 

След дълга раздяла, със своя другар  Паисий посетил Иоан Колов и встъпил в разговор с него. Двамата взаимно се попитали каква добродетел са придобили. Паисий рекъл: „Никога слънцето не ме е виждало да ям“. А Иоан Колов рекъл: „ Мене пък никога не ме е виждало да се гневя“. Като поучавал братята в скита, св. Иоан разказвал[1] тази притча за каещата се човешка душа: ‚ В един град живеела жена красавица, но блудница, която имала много любовници. Един княз предложил на тази жена, да я вземе за съпруга, ако обещае да живее честно и вярно в брака. Тя обещала. Князът я взел в своя дворец и се венчал за нея. Като разбрали за това, нейните предишни любовници, решили някак си да я върнат на стария и път при себе си. Но несмеейки да се явят пред очите на княза, те отишли зад двореца и започнали да подсвиркат. Жената чула подсвиркването и го познала. Веднага запушила ушите си, прибрала се във вътрешната стая на двореца, и заключила вратата зад себе си. Така се избавила от нови изкушения“. Св. Иоан обяснявал тази притча така: „ Жената блудница- това е душата; нейните любовници – страстите; князът – Христос; вътрешната стая – небесната обител; любовниците, които подсвиркват и я мамят – демоните. Ако душата непрестанно загърбва своите страсти и прибягва при Бога, и страстите, и демоните ще се уплашат и ще избягат от нея.

 

БЕСЕДА за спасяващата благодат

 

По благодат сте спасени (Еф. 2, 5-8)

 

Кой може да разбере и признае, че сме спасени по благодат? Че сме спасени не чрез нашите заслуги и дела, а по Божията благодат – кой може да разбере и признае това? Това може да разбере и признае, само онзи, който е разбрал и видял, от една страна бездната на смъртта и тлението, в която поради греха, човекът бил хвърлен, а от друга страна, висотата, честа и славата до която човекът е бил въздигнат в Царството небесно, в безсмъртния свят, в дома на живия Бог – само той може да разбере това и да го признае. Едно дете пътувало през нощта, спъвало се и падало от дупка в дупка, от яма в яма, докато накрая паднало в една дълбока яма, от която по никакъв начин не могло да излезе само. Когато детето се предало в ръцете на своята съдба, мислейки, че това е краят му, неочаквано някой застанал над ямата, спуснал му дълго въже, и извикал на детето да се хване и държи здраво за въжето. Това бил един царски син, който взел детето, измил го, облякъл го, завел го в своя дворец, и го поставил до себе си. Дали по своите заслуги и дела се спасило това дете? Не, ни най-малко. Неговата заслуга е, че се хванало и се държало за подаденото въже. С какво детето е спасено? С милостта на царския син. В отношението на Бога към хората, тази милост се нарича благодат. По благодат сте спасени. За кратко време апостол Павел повтаря тези думи два пъти, та вярващите да ги знаят и запомнят. Да знаем и ние, братя, и да помним, че сме спасени по благодат, чрез Господа Иисуса Христа. Бяхме в челюстите на смъртта, а ни е даруван живот в двореца на нашия Бог.

Господи Иисусе Христе, Спасителю наш, спасени сме чрез Тебе. На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

Автор – Св. Николай, еп. Жички и Охридски

 

 

[1] В ориг. – употребявал,  използвал

 




Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: savaarhimandrit
Категория: Други
Прочетен: 1790675
Постинги: 3854
Коментари: 0
Гласове: 966
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930