3. От свети Ефрем
Брате, винаги очаквай смъртта си. Готви се за този път, понеже страшната заповед ще дойде в час, в който не очакваш, и горко на онзи, който бъде заварен неготов. Ако си млад, врагът често ще ти внушава:
- Още си млад, опитай достъпните за теб удоволствия, а на старини ще се покаеш. Нали виждаш колко много хора вкусват от земните наслади, а после се покайват и се добират и до небесните блага! И защо в толкова млада възраст да изтощаваш тялото си? За да се разболееш от някоя болест ли?
Но ти отблъсквай врага със следните думи:
- О, гонителю и ненавистнико на човеците! Не смей да ме съветваш подобни неща! Ако смъртта ме застигне на младини, как ще се оправдая пред Христовия олтар? Та нали виждам колко много младежи умират, а старци достигат до дълголетие, понеже на човеците не им е дадено да знаят кога ще умрат.
И ако ме вземат преждевременно, нима ще мога да кажа на Съдията: „Още съм млад. Пусни ме да се покая“? А освен това, виждам как Господ прославя тези, които са Му служили от младини до старини. Защото Той каза на пророк Иеремия: спомням си дружбата на твоята младост, твоята любов, когато ти беше невеста, когато тръгна след Мене в пустиня, в незасята земя (Иер. 2:2). А как един друг пророк, бидейки и сам млад, изобличи едного, който от младини до старини беше вървял подир измамни помисли? Остарелий в зли дни! сега се показаха твоите грехове, които си правил по-преди (Дан. 13:52). Затова и Светият Дух посещава тези, които от младини са поели игото върху си. Тъй че ме остави, извършителю на беззаконие и съветнико на коварство. Господ Бог със силата и благодатта Си да осуети козните ти и да ме избави от нападенията ти.
Затова, възлюбени, винаги дръж в мислите си твоя ден. Когато - о горко! - ще лежиш на рогозката си при последния си дъх, какъв страх и трепет ще обземат душата, особено ако съвестта я изобличава за нещо! И ако през живота си е вършила нещо добро - претърпяла е скръб или хула за Господа и е вършила угодното в очите Му, тя се възнася с голяма радост на небесата и свети ангели я водят. Защото както работникът, уморил се да работи цял ден, чака дванадесетия час, та след тежкия труд да получи заплата и да отдъхне, така и душите на праведниците очакват този ден.
А душите на грешниците в оня час биват обземани от страх и трепет. Осъденият на смърт, когото стражата е хванала и го води към съда, се бори и се мъчи да се изскубне - и постоянно си представя мъченията, на които ще го подложат. Така в оня час и душите на неправедните виждат пред себе си в дълбок трепет безконечните мъки на вечния огън и другите наказания, които нямат нито край, нито предел. И дори грешникът да каже на онези, които го карат да върви по-бързо: „Позволете ми малко да се покая“, никой няма да го чуе или по-скоро ще кажат:
- Когато имаше време, не се каеше, а сега ли обещаваш да принесеш покаяние? Когато арената беше отворена за всички, ти не тичаше, а сега, когато всички врати са затворени и времето за състезания приключи, искаш да тичаш? Нима не си чувал словата на Господа: Бъдете будни, защото не знаете ни деня, ни часа (Мат. 25:13)?
Тъй че, любезни брате, като знаеш това и всичко останало, подвизавай се, докато имаш време. И пази светилника на душата си горящ във вършенето на добродетели, та когато дойде Младоженецът, да те завари готов, и да влезеш след Него в небесния брачен чертог заедно другите девствени души - на тези, които са изживели живота си достойно за Него.
1. ИЗ ПАТЕРИКА
Из повестта за избиването на светите отц...