ГЛАВА 13
За това, че отреклият се от света трябва да бъде странник; какво именно странничество се има предвид и каква е ползата от него. Също и за това, какви места са най-подходящи за подвиг
1. Из патерика
Авва Иаков каза, че да странстваш заради Бога е по-високо, отколкото да приемаш странници.
2. Веднъж авва Лонгин казва на авва Лукий:
- Душата ми жадува да странства.
- Не обуздаеш ли езика си - отвърна му старецът, - където и да отидеш, навсякъде ще си бъдеш вкъщи. Така че обуздай езика си - и вече си странник.
3. Един старец рече: „Ако монахът знае, че съществува място, където би могъл да постигне преуспяване, но не отива там, за да не се лиши от необходимото, той не вярва, че има Бог“.
4. Един брат попита стареца:
- Отче, защо нашето поколение не може да се подвизава така, както се подвизаваха Отците?
- Защото - отговори старецът, - не обича Бога, не бяга от хората и не отхвърля мирските блага. Започне ли човек да бяга от хората и от материалното - оттук започва покаянието и подвигът му. Ето, пожарът се е прехвърлил в твоята нива и трябва да го угасиш. Не успееш ли да окастриш и окосиш пред него всичко, което може да гори, няма да успееш да го потушиш. Така е и човекът - ако не отидеш някъде, където дори хляба добиваш трудно, не е възможно да се подвизаваш. Защото душата, ако не вижда нещо, едва ли ще го иска.
5. Един брат попита авва Сисой:
- Отче, що е странничество?
- Мълчание - отговори старецът - и където и да отидеш, да нямаш нищо свое - това е истинско странничество.
6. Един брат попита стареца:
- В какво се състои подвигът на странничеството?
- Познавах един брат - започна старецът, - който странстваше и веднъж дойде в църквата. Той се озова там тъкмо за трапеза и седна на масата, за да яде с братята. И тогава някой от тях го пита: „А този кой го пусна?“. „Ставай - казва му, - махай се оттук!“ Братът стана и излезе. Тогава други братя го съжалиха, станаха и го доведоха обратно. После попитаха: „Какво ти беше на сърцето, когато първо те изгониха, а след това те върнаха обратно?“ А той отговори: „В сърцето си реших, че съм като куче: изгонят ли го - то си отива, повикат ли го - връща се“.
7. Един от отците разказа, че в съседство с него живеели двама братя. Единият от тях бил чуждоземец, а другият - местен. И чуждоземецът бил малко нехаен, а местният много ревностен. Случило се така, че чуждоземецът починал пръв. А старецът беше прозорлив и имал видение, че множество ангели отнасят душата на покойния. Когато той стигнал до небето и вече почти влязъл, започнали да решават съдбата му. И се чул глас свише: „Да, той беше малко нехаен, но за това, че живя в чужбина, отворете му“.
След това починал и местният, и в смъртния му час всички роднини се събрали при него. А старецът видял, че никъде няма дори един ангел, и се удивил.
- Господи - паднал той ничком пред Бога, - как така онзи чуждоземец беше нерадив, а получи такава слава, а този беше толкова ревностен - но за него няма даже и такава награда?
И чул глас:
- Когато умираше, този, който беше ревностен, си отвори очите, видя, че роднините му плачат и душата му се утеши. А чуждоземецът, макар и нерадив, така и не видя никого от близките си. Но плачеше горчиво - и Бог го утеши.