Икона на Божията Майка Александрийска
14 септември
ИСТОРИЯ
Името на иконата произлиза от египетския град Александрия – един от центровете на ранното християнство. Съхранените сведения за тази икона са оскъдни и противоречиви.
В книгата на новомъченик Евгений Поселянин пише: «Според изображенията от старинните гравюри иконата представлява поясен (до кръста – бел. прев.) образ на Богоматер с Предвечния Богомладенц, Който Тя поддържа с дясната си ръка». Фразата «поддържа с дясната си ръка» различните изследователи тълкуват нееднозначно. Някои считат, че подчертаването на този факт предполага разположение на Богомладенца от ляво на Божията Майка. Други допускат, че Той е изцяло седнал на дясната ръка на Богородица.
Според привържениците на първото мнение, подобна на Александрийския образ може да е друга православна египетска светиня – икона на Божията Майка от VI век от Синайския монастир на света Екатерина. На този рядък иконографски образ Богомладенеца седи на лявата ръка на Богородица и Тя го поддържа с дясната си ръка по характерен, сякаш опазващ го начин.
Иконата е изпълнена по метода на енкаустиката – живописна техника, в която свързващо за боите вещество е восъка, а самите бои се нанасят в разтопен вид. Образа се намира в музея на изкуствата, наречен на името на Богдан и Варвара Ханенко в Киев. В интерес на истината трябва да се спомене, че предположението за идентичността на двете икони се базира само на умозаключения и не е потвърдено от никакви факти.
Съществува и друго, по-конкретно описание на иконата: «На Александрийската икона Богоматер е представена с Младенеца, седящ на дясната Ѝ ръка (дексиократуса). Младенецът благославя с дясната си ръка, а в лявата държи свитък.»
На описанието от «Православна енциклопедия» съответства икона под името Александрийска – едно от 120 клейма на иконата «Богоматер Неочаквана Радост от 120-те чудотворни икони на Богоматер» от църквата на Четиридесетте мъченици на Новоспаския площад в Москва, която сега се намира в Третяковската галерия.
На основание на тези две описания (от книгата на Е. Поселянин и «Православна енциклопедия») могат да се направят два извода: или това са различни описания на един и същи образ, или съществуват два различни иконографски образа под името «Богоматер Александрийска».