Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Профил на savaarhimandrit
Име:
savaarhimandrit tinkov

Възраст:
61

Пол:
мъж

Град:
Карлово

Професия:
СВЕЩЕНОСЛУЖИТЕЛ

Интереси:
РАЗНООБРАЗНИ

Статистика
Популярни постинги:
68

Постинги този месец:
26

Гласове този месец:
0

Коментари този месец:
0

Любими блогове:
0

Блогъри добавили в любими:
7

Блог вълни:
1190
Последни постинги
 
ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 8 АВГУСТ

 

Разсъждение

 

Живот и смърт ти аз предложих – казал Моисей на Израиливите синове – …Избери живота, за да живееш ти и потомството ти (Втрзакон. 30: 19). Има решаващи мигове в живота, когато човек е пред избора на живота или смъртта. Иуда, в решаващата минута, се съблазнил от среброто и избрал смъртта, т.е. греха на сребролюбието. Когато началникът искал да постави Марин Воин (7 август) за офицер, един завистник го обвинил, че е християнин. Военоначалникът му дал три часа време да размисли и да избере живота или смъртта, т.е. или да се отрече от Христа, или да умре. Като чул своя началник, Марин отишъл при епископ Теотекан и го попитал за съвет. Епископът го въвел в църквата, поставил го пред Евангелието и посочил с ръка най-напред Евангелието, а след това меча, който висял на Мартиновото бедро, и му казал: „Храбри мъжо, избери едно от тези двете – да носиш меч и да служиш на временния земен цар, а след смъртта да погинеш завинаги, или да станеш войник на небесния Цар, да положиш живота си за Неговото свято Име, написано в тази книга, и с Него да царуваш в безсмъртния живот“. Марин веднага решил – целунал Евангелието и отишъл чрез смъртта във вечния живот.

 

 

БЕСЕДА за Христовото миротворство

 

 

Ще прековат мечовете си на орала и копията си – на сърпове: народ срещу народ не ще дигне меч и няма вече да се учат на война (Исая 2: 4).

 

 

Колко ясно пророкът вижда Христа Миротвореца! Той изрежда едно след друго достойнствата на Спасителя. Най-напред го е посочил като Законодател на Новия закон, и то закон за всички народи на земята. След туй посочил Неговата възвишеност над всички височини, земни и исторически. Сега пък Го посочва като Миротворец, с Чиято сила и любов мечовете ще бъдат прековани на рала, и копията – на сърпове. Дали това велико пророчество за мира се е изпълнило? Да, независимо от това, че още има войни. Но виж, войните между християнските народи не са същото, както войните между езичниците. Езичниците воювали с гордост, християните воювали със срам. Езическите вероизповедания са населили своето небе само с войници, християнската вяра обещава небе със светии. Както поради немощ християните изпадат и в други езически грехове, така повтарят и греха на войната. Но Бог гледа на сърце и вижда с какви нагласи грешат езичниците и с какви християните. Фарисеите се отрекли от Христа, отрекъл се и Петър. Но фарисеите се отричали със злоба, без покаяние, а Петър се отрекъл със срам и отново Го признал с покаяние. Но какво да кажем, братя, за мечовете и копията, и страстите, които убиват собствената душа и душите на нашите ближни? О, да бихме прековали тези мечове на рала, дълбоко да разорем душите си и да засеем благородното семе на Христовия мир в себе си! И да бихме прековали копията на сърпове, за да пожънем бурените в душите си, и да ги изгорим! Тогава Христовият мир би се въдворил в душите ни, както се е въдворил в душите на светителите. Кой би помислил тогава за война против съседите и съседните народи? О, колко чудно е видението на Исаия, син Амосов – пророка Божий!

О, Господи, с Твоите огнени слова прекови в нас оръжията на войната в истински мир. На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

Автор – Св. Николай, еп. Жички и Охридски

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категория: Други
Прочетен: 19 Коментари: 0 Гласове: 0
 

ДО БАЩАТА, КОЙТО ТЪРСИЛ НАВСЯКЪДЕ ЛЕК ЗА СВОЯ СИН

 

Търсил си лек за него, но напразно. Чувал ли си за някой знахар, отивал си. Ходил си и в Босна при ходжи за муски. Накрая, когато нищо не помогнало, извикал си и свещеник. Но и молитвата на свещеника не помог­нала. Синът ти боледувал, боледувал и умрял. Животът ти загубил цел и смисъл. Мислиш за самоубийство. Снабдил си се с отрова, сложил си я под възглавницата си и по цяла нощ размисляш - да я изпиеш ли или не. Пи­таш: защо Бог те измъчва така?

И аз нещо ще те попитам. Защо ти измъчваш Бога? Защо измъчваш приелия за теб кръстни мъки Иисус Христос? Той е претърпял тежки страдания, за да спаси хората от лъжливите богове, от лъжливите спа­сители и от всички тъмни сили, които действат чрез тях. И въпреки това ти си пренебрегнал Него, Единствения и Истинския, и си отишъл да търсиш помощ при Неговите врагове - гадатели и знахари. Христовият апостол съветва така: “Болен ли е някой между вас, нека повика презвитерите църковни, и те да се помолят над него, като го помажат с елей в името Тосподне. И молитвата, произлизаща от вярата, ще изцери болния, и Господ ще го дигне” (Иак. 5:14-15). Наистина ти си повикал свещеник, църковен презвитер, за да се помоли над болния, но кога? След като си обико­лил всички гадатели и знахари! Най-напред си разгневил Онзи, Който единствен дава живот и здраве, и тогава си започнал да го молиш. И то кой знае с какво сърце и с каква вяра! Нашият Бог е бърз помощник на онези, които с цялото си сърце и с пълна вяра се обръщат единствено към Него. А който се моли и на Бога, и на демона, остава без помощ, за­щото Бог не иска, а демонът не може да му помогне. Свети пророк Илия е казвал на народа, който имал раздвоено сърце: „Още ли ще куцате на два крака? Ако Господ е Бог, вървете след Него; ако ли Ваал (т.е. сатанинският идол) - вървете след него” (3 Цар. 18:21). А когато се разболял цар Охозия, той не потърсил помощ от Живия Бог, а изпратил слугите си в Акарон при Веелзевул, да попитат дали ще оздравее. Като чул за това, свети Илия отишъл при царя и му казал: „Тъй говори Господ: задето праща прате­ници да питат Веелзевула, акаронското божество, като да нямаше в Израиля Бог да питаш за словото Му, - ти няма да се дигнеш от постелята на която си легнал, а ще умреш” (4 Цар. 1:16).

Ето така и ти си измъчил и разгневил Бога - нека ти прости. Благо­дари Му за това, че и сина ти е взел, и теб е запазил от самоубийство и душевна гибел. Благодари Му също, че ти е оставил време за покаяние. Предай се отсега нататък с цялото си сърце само на Него. И Неговата лю­бов ще укрепи живота ти, ще освети пътищата ти, а на сина ти ще дарува Небесното царство.

Мир на теб от възкръсналия Христос!

 

Автор – Св. Николай, еп. Жички и Охридски

Бог да благослови всички, които препратят това четиво и до други човеци !

Категория: Други
Прочетен: 9 Коментари: 0 Гласове: 0
 
ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 7 АВГУСТ

 

 

Разсъждение

 

 

Недей да се притесняваш за праведника, нито завиждай на грешника. Винаги помни, че Господ Христос възкръсна от мъртвите и победи позорната смърт, а Ирод, Иуда, Нерон, Иулиан Отстъпник, Валериан, Лъв Арменец и други христоборци, със своята позорна смърт, умъртвили временните си успехи и победи. Завистници оклеветили св. патриарх Наркис в нарушаване на целомъдрието. Невинният Наркис се отдалечил в пустинята и много години прекарал в безмълвие и търпеливо очакване Бог да стори необходимото. След него се сменили трима патриарси и тогава била открита на хората неговата невинност. Всички настояли да напусне пустинята и да се върне на своя престол. Тъй Бог оправдава праведника. Кръвожадният цар Валериан със сатанинска страст убивал християните по целия свят. И как свършил? Във война с персите бил победен и заловен от цар Сапор (Саворий). Сапор не пожелал веднага да го убие, а го използвал за камък [върху, който стъпвал], когато искал да се качи на коня си. Всеки ден слугите му довеждали коня заедно с Валериан и Сапор с наслаждение стъпвал върху врата на римския цар, та по-лесно да се качва на коня си. Който сее зло семе, зла жътва жъне.

 

 

БЕСЕДА за новия закон от Сион

 

 

От Сион ще излезе законът и от Иерусалим – словото Господне (Исаия. 2: 3).

 

 

За новия закон и за новото слово говори пророкът. Старият закон е даден на Синай, новият ще дойде от Сион. Старият закон е даден чрез Мойсей, а Новият ще го донесе сам Господ Христос. Онзи бил предназначен само за евреите, а Новият ще бъде предназначен за всички народи, за целия човешки род. И макар тези пророчески думи да са ясни, евреите не успели да ги разберат, пък и до ден-днешен не ги разбират. Заради окаменелите им сърца смисълът на тези слова е закрит. Към кого те отнасят тези думи? Към никого. Как те тълкуват тези думи? Никак. Те преминават покрай тях като слепец покрай отворена врата. Ако биха разбрали тези думи, нима биха постъпили тъй, както са постъпили с пророците и с Предсказания? Нима щяха да прережат Исаия с трион, а Христос да разпнат на кръст? Мойсеевия закон евреите смятали за единствен и последен Божи закон. Затова не могли да видят смисъла в пророчествата в Новия закон от Сион, т.е. от Давидовия дом (защото Давид прославил Сион). Но ако евреите не могли чрез Стария закон да разберат Новия, ние християните можем чрез Новия закон да разберем Стария. Те имали само дърво без плодове, а ние имаме и дървото, и плодовете. Те имали само предобраза без същността, а ние имаме и същността, и предобраза. Те очаквали обещанията и то неправилно разбрани, а ние имаме обещанията и изпълнението им.

О, Господи всебогати, който си ни обогатил с Твоя духовен закон и с Твоите животворящи слова, на Тебе единствения се покланяме и на Тебе се молим: дай ни мъдрост и сила да живеем по Твоя закон и да опазим Твоето свято слово. Да не обеднеем пред Тебе, ние, които Си обогатил. На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

Автор – Св. Николай, еп. Жички и Охридски

 

 

Категория: Други
Прочетен: 17 Коментари: 0 Гласове: 0

 ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 6 АВГУСТ

 

 

Разсъждение

 

 

Защо Господ не е показал Своята Божествена слава пред всичките Си ученици, а само пред трима? Защото Сам той е дал чрез устата на Мойсей закона – При думите на двама свидетели, или при думите на трима свидетели става (всяко) дело (Второзаконие 19: 15)… Трима свидели, значи, са достатъчни. Следователно, и за това са избрани трима свидетели. Тези трима са представители на трите най-главни добродетели: Петър – на вярата, защото той първи изразил вярата си в Христос като в Син Божи. Иаков – на надеждата, защото с надежда в Христовите обещания, първи положил живота си за Господа, бидейки първи убит от евреите. Иоан – на любовта, защото се облегнал на гърдите Господни и докрай останал под Кръста Господен. Бог не се нарича Бог на многото, а Бог на избраните. Аз съм… Бог Авраамов, Бог Исааков и Бог Иаковов. Често Бог е ценил един верен човек повече от цял един народ. Той много пъти е щял да погуби еврейския народ, но заради молитвите на праведния Мойсей оставил народа жив. И повече Бог слушал верния пророк Илия, отколкото цялото царство на неверния Ахав. Заради молитвата на един човек Бог често спасявал градове и народи. Тъй грешният град Устюг щял да бъде разрушен от огън и град, ако не бил спасен заради молитвите на един-единствен в него праведник – св. Прокопий Иродиеви (8 юли).

 

 

БЕСЕДА за възвишеността на Божията Църква

 

 

 И ето, в последните дни планината на дома Господен ще бъде поставена начело на планините и ще се възвиси над хълмовете, и ще потекат към нея всички народи (Исая. 2: 2).

 

 

Това пророчество се отнася за Божията Църква. Колкото това пророчество било тайнствено за евреите преди Христа, толкова то е съвсем ясно за нас. Планината или височината на дома Господен наистина е поставена начело на планините, т.е. в небесните висини, защото Христовата Църква не се крепи от земята, а от небето, и защото една част на Църквата (и при това по-голямата ) е на небето, докато другата е още на земята. Освен това, Христовата Църква е възвисена над хълмовете, т.е. над всички земни и човешки мерки. И човешката философия, и уменията, и цялата култура на народите, и земните ценности пред недостижимата висота на Църквата са само ниски хълмове. Защото за Църквата не би било трудно да сътвори тези хълмове, докато нито един от тях, нито пък всички заедно в продължение на много хиляди години, не биха могли да сътворят Църква. И най-накрая – ще потекат към нея всички народи  – казва пророкът. Към кого досега са се стекли всички народи, ако не към Христовата Църква? Иерусалимският храм бил недостъпен за езичниците, под заплаха на смъртно наказание. Църквата пък отначало, послушна на Господнята заповед: Идете, научете всички народи (Мат. 28: 19) е призовала всички народи. Това е видение на Исаия, син Амосов, видение от отдалечената древност, видение истинско и чудно.

О, Господи пречудни, непрестанно ти благодарим, че Си ни удостоил да бъдем деца на Твоята света истинска и възвишена над всички световни височини Църква. На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

Автор – Св. Николай, еп. Жички Охридски 

Категория: Други
Прочетен: 28 Коментари: 0 Гласове: 0
 

ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 5 АВГУСТ

 

Разсъждение

 

 

Валерий започва житието на своя другар – св. Понтий, така: „Кой може да вярва, ако Бог не му даде? Кой може да отиде на подвиг, ако Бог не му помогне? Кой може да получи венец на мъченичество, ако Христос не му го дари?“. Бог може всичко и желае всичко, което е спасително за хората, но само ако хората Му се молят. С молитва св. Нона обърнала в християнството своя мъж Григорий и своя син Григорий Богослов. С молитва Моника върнала Августин от безпътния живот на пътя на добродетелите и вярата. С молитва св. Василий обърнал към Христа своя учител Евул. С молитва цар Иезекия продължил живота си с 15 години. С молитва св. Симеон Стълпник спрял вече готовите войски на персите и скитите да не нападнат гръцката[i] земя. По-лесно е да се преброят звездите на небето, отколкото всички чудеса в света, станали чрез молитва.

 

 

БЕСЕДА за това как Бог избелва покаялите се грешници

 

 

Да бъдат греховете ви и като багрено – като сняг ще избеля; да бъдат червени и като пурпур  – като вълна ще избеля (Исая. 1: 18).

 

 

О, безгранична Божия милост! В най-големия си гняв към неверния и неблагодарен народ, отрупан с беззакония, племе от злодейци, синове пагубни, на князе, които са станали като князете содомски, и народ, който е станал като народа гоморски – и в такъв гняв все пак Господ не оставя милостта, а призовава към покаяние. Като след страшни гръмотевици пада благодатен дъжд. Такъв е Господ – дълготърпелив и многомилостив. Той не се гневи докрай. Само ако грешниците престанат да вършат зло и се научат да правят добро, па пристъпят към Господа със смирение и покаяние – Като сняг ще избеля. Господ е силен и добронамерен. Никой освен Него не може да очисти и избели от греха човешката душа. Колкото и платното да се пере във водата с пепел и сапун, колкото и да се пере и препира, то не може да побелее, докато не се простре на слънчева светлина. Тъй и нашата душа не може да се избели, колкото и да я чистим сами с нашите трудове и усилия, с помощта на всички законнически предписания, докато не я поставим пред Божиите нозе, открита и готова да я освети Божията светлина и да я избели. Господ одобрява и препоръчва нашия труд и усилия, а именто – Той иска да умием със сълзи душата си, да я стесним с покаяние и чрез угризенията на съвестта да я притиснем, да я облече в добри дела, но в края на краищата Той ни призовава да пристъпим към Него: Тогава дойдете – и ще отсъдим, казва Господ. Т.е. Аз ще погледна на вас и ще видя дали Съм във вас, и вие ще погледнете към Мене като в огледало, и ще видите какви сте.

О, Господи, бавен на гняв, смили се над нас преди последния гняв на онзи Страшен Ден. На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

Автор – Св. Николай, еп. Жички и Охридски



[i] Много автори, в това число и св. Николай, говорят за империята като за гръцка държава, което фактологически е неточно (бел. прев.).

 

Категория: Други
Прочетен: 21 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: savaarhimandrit
Категория: Други
Прочетен: 275996
Постинги: 1204
Коментари: 0
Гласове: 256
Архив
Календар
«  Август, 2018  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031