Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
ПРАВОСЛАВНИ ЧЕТИВА
Автор: savaarhimandrit Категория: Други
Прочетен: 1766579 Постинги: 3824 Коментари: 0
Постинги в блога от 17.01.2018 г.
 
ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 5 ЯНУАРИ

 

Разсъждение

 

Плод, плод и само плод иска Господ от всяко живо дърво, което се нарича човек. Добър плод е боголюбивото сърце, а лош плод е самолюбивото сърце. Всичко останало, което човек има и от което се ползва – положение, власт, чест, здраве, пари, образование – всичко това са само листата на дървото. Всяко дърво, което не дава добър плод, бива отсичано и хвърляно в огън (Мат. 3:10). Дори и нехристиянските народи са ценели добрите дела повече от красивите думи. Още повече това трябва да бъде правило за Христовите последователи. На едно събрание на атиняните, на което имало и спартански пратеници, един старец ходел от пейка на пейка, търсейки място да седне. Атиняните му се присмивали и не му предлагали място. Когато старецът отишъл при спартанците, всички скочили на крака и му предложили място. Като видели това, атиняните похвалили спартанците с красиви думи. На това спартанците им отговорили: „Атиняните знаят какво е добро, но не правят добро“. Който прави добро, прилича на дърво, което принася добър плод на своя стопанин. А извор на доброто в човека е доброто и боголюбиво сърце.

 

БЕСЕДА за нашето безсилие без Христа Господа

 

Без Мене не можете да вършите нищо (Иоан. 15: 5).

 

Господ не е имал обичай да преувеличава. Няма по-примерени думи в света от Неговите. Като е казал, че без Него не можем да вършим нищо, трябва да разбираме и приемаме това буквално. Тук Той говори за доброто, а не за злото; нищо добро не можем да сторим ние без Христа и против [волята на] Христа. Той е Собственик, Подател и Вдъхновител на всяко добро. Никакво добро няма вън от Него, както никакво зло няма в Него. Аз съм лозата, вие пръчките – е казал Той. Какво могат пръчките без лозата? Могат ли да растат и да принасят плод? Нищо – освен да станат храна за огъня! Човек може да мисли, колкото си иска, но никога не може да си представи и едно истинско добро, което да не е в Христа, и което да не произлиза от Христа. Ако някой каже, че той върши добри и хуманни дела без Христа, да знаете, че тези негови дела са гнили в сърцевината си и са разядени, било то от суета, било от тайно самоизтъкване. Защото човек без Христа е същото, каквото са пръчките без [корена] на лозата. Това ни го е казал Той. Коренът е скрит и не се вижда, а пръчките се виждат. Но и гроздето на пръчките и самите пръчки са зависими от корена. Коренът на всяко добро израства от Божието сърце и се налива със сладостта на Духа Светаго.

Господи Боже Триединни, помилуй нас и ни спаси. На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

Автор – Св. Николай, еп. Жички и Охридски

 

 

Категория: Други
Прочетен: 345 Коментари: 0 Гласове: 2

 ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“– 4 ЯНУАРИ

 

Разсъждение

 

Бог чува молитвите на праведниците. Това ясно се вижда от живота на Мойсей, Илия и на останалите старозаветни праведници и пророци, както и от живота на апостолите и светиите. Когато св. Геновева като монахиня се подвизавала в Париж, се случило Атила със своите диви хуни да окупира Париж. Страх и ужас обзел всички жители на Париж, които очаквали всеки миг неприятелите да превземат града. Тогава св. Геновева призовала народа да пости и да се моли Богу, и тогава нещастието щяло да се размине. Много народ се отзовал на това приканване на светицата, започнал да пости и да се моли. Самата Геновева постила най-много и усърдно се молила на Бога. Скоро неприятелят се оттеглил от Париж без никаква видима причина и заминал за друго място. Това, което не може да стори мечът на много грешници, го може молитвата на един праведник.

 

БЕСЕДА за гражданите на другия свят

 

Те не са от света, както и Аз не съм от него (Иоан 17: 16).

 

Христос Господ не е от този свят, а само в одеянието на този свят. Той е Воевода, облечен в дрехата на затворник, за да спаси затворниците заробени от греховете, материята и сатаната. Какъвто е воеводата, такива са и неговите войници. И те по дух не са от този свят; не са затворници а са свободни, не са роби а са господари; не са тленни а безсмъртни; не са погинали а са спасени. Такива са всички, които Христос е призовал, и които като вкусили от безсмъртния живот, доброволно се отрекли от света, прилепили се към Него, и Му останали верни до края на живота си на земята. Авва Мойсей е казал: „Никой не може да влезе в Христовата войска, ако целият не бъде като огън, не презре почестите и покоя, ако не отсече всички плътски желания, и не опази всички Божий заповеди“. Призован бил и Иуда, но той отпаднал и пожелал тъмницата повече от  царския дворец, робството повече от  свободата, тлението повече от безсмъртието и гибелта повече от спасението. Но останалите призовани апостоли, и 12-те, и 70-те, Му останали верни до край и извоювали победата, която ги прославила на земята между хората и на небето между ангелите. За това се прославят и благославят и на земята и на небето. Всички, които се прославили от света, със света са и погинали, а които се прославили от Христос, чрез Христос са спасени. Световната слава е смърт, а славата Христова е живот, вечен живот [и слава] без смърт[на].

Господи безсмъртни, макар да сме от света  по плът и по грях, зачисли ни в Твоята войска, която по дух, сила, мъдрост и любов не е от света. Та и ние когато напуснем света, заради любовта и молитвите на светите Твои апостоли  да заживеем в безсмъртното Твое Царство, с ангелите, апостолите и светиите. На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

Автор - Св. Николай, еп. Жички и Охридски

 

Категория: Други
Прочетен: 231 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: savaarhimandrit
Категория: Други
Прочетен: 1766579
Постинги: 3824
Коментари: 0
Гласове: 964
Календар
«  Януари, 2018  >>
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031