Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
ПРАВОСЛАВНИ ЧЕТИВА
Автор: savaarhimandrit Категория: Други
Прочетен: 1013389 Постинги: 2668 Коментари: 0
Постинги в блога от 06.02.2017 г.
 
ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 11 НОЕМВРИ

 

РАЗСЪЖДЕНИЕ

 

 

Ако някога на престола на земно царство е седял цар – светец, то това е бил свети крал Стефан Дечански. Гърцитe, които гледали на славяните като на варвари, се удивлявали на красотата на душата на св. Стефан като на едно рядко срещано чудо за своето време. Когато цар Кантакузин изпратил по някакви държавни дела при Mилутин игумена на манастира Пантократор, покрай другото крал Милутин попитал и за своя син Стефан. „Питаш ме кралю за втория Иов?“- рекъл игуменът – „Бъди уверен, че неговата бедност, стои по високо от твоето кралско величие“. Гръцкият цар най – напред се отнасял със слепия крал твърде сурово; затворил го в едно отделение на двореца и забранил всякакъв достъп до него; а после го изпратил в манастира Пантократор, та там от тежките монашески подвизи да отслабне и умре. Но Бог пазил блажени Стефан и той извършвал подвига на поста и молитвата като най – добрите монаси. За неговaта мъдрост се заговорило из целия Цариград. Царят започнал да го уважава и често търсил съвети от него. Така например, Стефан допринесъл да се унищожи известната Варлаамова ерес, против която се борил и св. Григорий Палама. ( Виж Синаксара – втора неделя на великия пост). Варлаам по това време се намирал в Цариград, и с ловки сплетни, придобил  много последователи от първенците в двореца и в Църквата, за своята ерес[1]. В недоумение, царят повикал Стефан и го попитал как да постъпи с Варлаам? Мъдрият Стефан му отговорил със словата на псaлмопевеца: Аз ли да не мразя ония, които Тебе мразят, Господи! И добавил: „ Опасните хора трябва да се изгонят от обществото“. Като чул това, цар Кантакузин, веднага прогонил с безчестие Варлаам от столицата.

 

БЕСЕДА за Твореца на новия човек

 

За да създаде в Себе Си от двата народа един нов човек, въдворявайки мир ( Ефес. 2, 15)

 

Идвайки на земята, човеколюбивият Господ е дошъл за всички хора, а не само за някои. Евреите Го очаквали като Месия – Той дошъл като Месия. Езичниците Го очаквали като изкупител – Той дошъл като Изкупител. Той дошъл с еднаква любов и към евреите, и към езичниците. Освен евреите и езичниците, трети нямало на земята. Евреите единствено на света вярвали в единият Бог; езичниците се кланяли на идоли. Но и евреите били помрачили вярата със своите беззакония, така че нищо не знаели. Тъй че по незнание евреите и езичниците били еднакви. А още повече от проклятието заради греха, което от Адама [до Христа] тегнело над черната земя. И тъй като стария Адам не принадлежал само на евреите, а и на езичниците, защото и едните и другите произлезли от него, тъй Новият Адам не принадлежал само на едните от тях, защото спасил и едните и другите. Господ Иисус не можел да толерира царството на евреите, т.е. царството на празния законнически формализъм, нито пък елинското царство ( въобще езичеството), т.е. царството на натуралистическите басни и демонските магии  и врачуване. Но той взел и двамата болника, и изцелил и  двамата. Изцелил двамата и създал [от тях] нов човек. А той е Божията Църква. Така Господ отхвърлил еврейщината, и езичеството и създал Свята света Църква.  O, всеблагѝ и всемъдри Господи Иисусе, неизречимо добро и премъдро е всичко, което си извършил! На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

Автор – Св. Николай, еп. Жички и Охридски

 

 

[1] В ориг. – за своето мислене 

 

Категория: Други
Прочетен: 186 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: savaarhimandrit
Категория: Други
Прочетен: 1013389
Постинги: 2668
Коментари: 0
Гласове: 800
Календар
«  Февруари, 2017  >>
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728