Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
ПРАВОСЛАВНИ ЧЕТИВА
Автор: savaarhimandrit Категория: Други
Прочетен: 1766183 Постинги: 3824 Коментари: 0
Постинги в блога от 15.04.2021 г.
15.04.2021 11:25 - БЛАГОВЕСТНИК
 

http://blagovestnik.bg/15-04-2021/  

Категория: Други
Прочетен: 306 Коментари: 0 Гласове: 1
 ПРЕЗ ПЕТА НЕДЕЛЯ НА ВЕЛИКИЯ ПОСТ

 

Два могъщи начина, чрез които света Мария Египетска устояла в борбата и е победила греха

 

     Днес Православната Църква прославя света Мария Египетска, която станала от велика грешница - велика праведница. И така, радвайте се грешници! За вас не само е отворена вратата на покаянието, но и е приготвен чертогът на славата. Вижте каква е била и каква е станала Мария и се въодушевете мъжествено да извървите нейния път. Призовал я Господ, тя станала и тръгнала, и като тръгнала, вече не се върнала назад. Днес Господ призовава и всички нас, и кой не се е отзовал на това Негово милостиво призоваване? Почти всички вече поговяха, изповядаха се и се причастиха със светите Тайни, тоест чуха Божия зов и се изправиха. Нека сега да вървим неотклонно по пътя, по който е вървяла Мария, след като се е изправила от падението, за да достигнем това, до което е достигнала тя накрая.

Света Мария, като се покаяла, оставила всичко, и като преминала Иордан, там, в пустинята, живяла суров живот, очистила се от страстите си и се спасила. Какъв пример! Пригответе се да му подражавате.

Може би никой от нас не е давал обет да направи точно така, но всички трябва да постъпим именно така, ако имаме предвид не външния начин на действие, а неговия дух и сила.

Като се отдалечила в пустинята, света Мария се отдалечила и от съблазните на света и с това премахнала всички изкушения, идващи от тях. Грехът след това можел да я привлече само чрез плътта. Но тя не дала покой и на плътта си в пустинята. Постът, лежането върху голата земя, жегата и студът я изтощавали. Това са двата могъщи начина, чрез които тя устояла в борбата и победила греха: отдалечаването от света и изтощаването на плътта.

Изтощаването на плътта е начин, понятен и достатъчен за всички нас. Намали количеството на храната, определи си повече труд и по-малко почивка и сън, вместо мекостта избери суровостта, вместо топлината - студа, вместо разпуснатостта - усилието, вместо всякакви утехи на плътта - безпощадността към себе си, и ще изтощиш плътта си и с това ще зачеркнеш страстите, които обитават в нея. Но как да се отдалечим от света ние, които живеем в света?

Има отдалечаване от света телом - това е отиването в пустинята. Но има и отдалечаване от света, без да излизаме от него - чрез начина ни на живот. Първото не е възможно за всички и не е по силите на всеки, а второто е задължително за всички и трябва да бъде изпълнено от всички. Ето към това ни призовава свети Андрей в своя канон, когато ни съветва да се отдалечим в пустинята чрез благоразумието. И така, отхвърли обичаите на света, извършвай всяко дело така, както повелява благият евангелски закон - и ще живееш в света като в пустиня. Между теб и света, благоразумието ще бъде като стена, зад която няма да виждаш света. Той ще е пред очите ти, но няма да съществува за тебе. Светът ще се изменя по свой ред, а ти ще имаш свой чин и свои порядки. Той ще отива на театър, а ти - на църква; той ще танцува, а ти ще правиш поклони; той ще излиза на разходка, а ти ще бъдеш у дома си в уединение; той ще се отдава на празнословие и смях, а ти ще пребъдваш в мълчание и прославяне на Бога; той ще бъде в утешения, а ти - в трудове; той ще чете празни романи, а ти ще четеш Божието слово и отеческите писания; той ще прекарва времето си по балове, а ти ще беседваш с единомислен брат или с духовния си отец; той ще прави користни сметки, а ти ще жертваш себе си; той ще се отдава на страстни мечтания, а ти на богомислие. И така, начертай свои правила за всичко и установи за себе си начин на живот, противоположен на порядките в света - и ще бъдеш в света извън света, като в пустиня. Нито теб ще те има в света, нито света - в теб. Ще бъдеш пустинник. И ще станеш подражател на света Мария, без да се отдалечаваш в пустинята.

 Ако освен това, както вече казах, пребиваваш в пост, трудове, бдение и изобщо в лишаване от всякакъв покой, то ще можеш да използваш и двата начина, с които света Мария е победила страстите си и се е спасила.

Казано накратко: откажи се от покоя на плътта и установи за себе си начин на живот, противоположен на порядките в света, или огради себе си чрез благозаконието. Направи така - и също ще победиш страстите си и ще се спасиш.

И ето какво ще бъде в душата ти, както учи свети Исаак, ако ти използваш тези два начина: покорност на сетивата, трезвост на ума, кротост на помислите, светли движения на мисълта, усърдие за делата, възвишено издигане на ума, сълзи, незнаващи мяра, памет за смъртта, чисто целомъдрие, чуждо на всякакво мечтание, което изкушава мисълта, тайнствени понятия, които умът постига с помощта на Божиите слова, страх, който отсича всяка леност и нерадение и угасява всяко въжделение, а накрая - свобода на истинския човек, душевна радост и възкресение с Христос в Небесното Царство. Ето го и спасението. Ако някой бъде нехаен към тези два начина, то нека знае, че не само ще навреди на себе си във всичко, но ще разклати самите основи на добродетелта. И както те, ако някой ги задържи в себе си и пребъде в тях, са начало и глава на Божественото дело в душата, врата и път към Христос, така, ако някой отстъпи и се отдалечи от тях, ще стигне до противоположните на тях пороци: угаждане на плътта и телесно скитане, тоест живеене според обичаите на света, които отварят врата в душата на човека за всички грехове и страсти.

Защото прояви само малко ненужна снизходителност към обичаите на света, които не са нищо друго, освен телесно скитане, прояви снизходителност и остави това телесно скитане на воля - и гледай до какво ще доведе това! Неуместни и неочаквани срещи (аз продължавам словото на свети Исаак), приближаващи към падението, буря от силни усещания, възбуждани от видяното; бързо разгорещяване, завладяващо тялото, неудържими помисли, стремящи се към падение, охлаждане на любовта към Божиите дела и напълно изоставане на правилата на новия ти живот, подновяване на забравени лоши дела и приучване към други, които преди не си вършил. И страстите, които по Божията благодат са били вече умъртвени в душата ти и изтребени от неприпомнянето на лошите спомени, запазени в паметта, отново се раздвижват и започват да подтикват душата към неподобаващи дела. Ето какво ще се открие дори и само след една проява на снизходителност, тоест на телесно скитане по обичаите на света и вследствие проявената нетърпеливост при понасянето на скръбното пребиваване в новия ред на живота ти. Какво ще произлезе от угаждането на плътта и особено от чревоугодието, не може дори да се изброи. Оттук - тежест в главата, велико натежаване в тялото и разслабване на мускулите, оставяне на молитвеното правило, леност за правене на поклони, хладност на сърцето, огрубяване на ума и помислите, помрачаване, гъста и непроницаема мъгла, разпростираща се в цялата душа, силно униние и скука по отношение на всяко Божие дело, а също и неспособност за вкусване на сладостта на Божиите слова при четене, скитане на мислите по всички краища на земята, нечисти призраци, които изпълват душата и разпалват похот; непрестанно и нетърпимо разгорещяване в цялото тяло, а оттук и нови прелъстителни помисли, при съчетаването с които душата пада в безчестни страсти, отначало вътре в себе си - чрез съчетаване, а след това и вън от себе си на дело.

Ето ги горчивите плодове от скитането по обичаите на света и на всяко упокояване на плътта! Врагът знае, че който им се поддаде, ще бъде сигурна плячка за него. Затова и по всякакъв начин се старае или да разстрои установеният нов ред на добър живот, или да склони човека към някаква излишна снизходителност към плътта. Ако отстъпиш в едно, ще паднеш и в друго, а при това няма да избегнеш и падането в грях, и завръщането на предишните страсти. Отстъпи на плътта, и тя ще те накара да отстъпиш и на обичаите на света. Или отстъпи на обичаите на света, и те ще те накарат да отстъпиш на плътта. Единият враг ще те предава на другия, без самият той да отстъпва от тебе; и двамата заедно всеки път ще те повличат към падение. Като знаеш тази опасност, стой твърдо в това, което си започнал. Плътта ще бъде подкрепяна от любовта към живота, а светът - от човекоугодничеството. Противопостави им чувството за истинския живот, като проявиш безпощадност към плътта и общуването, единението с истински хора, като отхвърлиш обичаите на света. Плътта ще започне да се измъчва, душата - да тъгува, но ти се въоръжи с търпение. Ободрявай се с мисълта, че все едно смъртта предстои. От отстъпките на плътта и света - през падането в грях - се стига до истинската и вечна смърт. Плътта и светът също плашат със смъртта онези, които вървят против техните искания, но тази смърт е призрачна, не е действителна, а е измислена от врага, за да ни изплаши. По-добре да обречем себе си на смъртта, която е за спасение, за да избегнем пагубната смърт.

Разбира се, това е трудно, и затова този път е наречен тесен и скръбен, но за него Бог дава истинното и утешително обещание, че той води към Живота. Но нали само безумните, както казва свети Исаак, предпочитат незначителния, възможен още сега близък покой пред отдалеченото Небесно Царство, без да знаят, че е по-добре да претърпим страдание в подвига, отколкото да намерим покой в ложето на земното царство и да бъдем осъдени за леност. Мъдрите желаят смъртта, само да не бъдат обвинени, че са извършили без трезвост някое от делата си. Не унивай, когато става дума за нещо, което ще ти донесе живот, и не се лени да умреш за това.

С такива помисли и отечески наставления укрепявайте решимостта си да устоявате в новия добър ред на живота си, в противоположност на обичаите на света, и да не превръщате в похот угаждането на плътта. Така ще избегнете мъчителното раболепие пред греха и скоро ще влезете в свободата на Божиите чеда, когато, укрепявани от Божията сила, вече безпрепятствено, без усилия и без особени жертви, ще започнете да постъпвате според Божиите заповеди и закони, както синовете ходят в дома на своя отец. Амин.

 

13 март 1866 година

 

Св. Теофан Затворник

 

 

Категория: Други
Прочетен: 121 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: savaarhimandrit
Категория: Други
Прочетен: 1766183
Постинги: 3824
Коментари: 0
Гласове: 964
Календар
«  Април, 2021  >>
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930