Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
ПРАВОСЛАВНИ ЧЕТИВА
Автор: savaarhimandrit Категория: Други
Прочетен: 1766018 Постинги: 3824 Коментари: 0
Постинги в блога от 13.05.2019 г.

ИКОНА НА СВ. БОГОРОДИЦА „Аз есмь с ва­ми, и ник­то­же на вы“

      

 

       Пред­по­ла­га­ се, че ико­ната е нарисувана в ико­но­пис­ното ателие при Ле­у­шинския Иоано-Пред­те­чен­ски жен­ски мо­на­стир, по поръчка на гат­чин­ския търговец Гав­ри­и­л Мед­ве­де­в, който я дарил на мо­на­стира в на­ча­лото на 1860 г. Едно от копията на об­ра­за до сега се намира на ико­но­ста­са на Ле­у­шин­ското подво­рие в Санкт Пе­тер­бур­г.

       Осо­бено копие в на­ча­лото на ХХ ве­к било нарисувано за св. Иоан Кронщадски. По бла­го­сло­ве­ние на игу­ме­ния Та­и­сия на него бил положен надписа „Аз есмь с ва­ми, и ник­то­же на вы“. Свети Иоан сам осветил об­раза, а впо­след­ствие бла­го­сло­вил с него търговеца Ва­си­лий Му­ра­вьов, бъдещия старец Се­ра­фи­м Вирицки.

       Предполага се, че имен­но това копие се намира в Све­то-Ге­ор­ги­ев­ския жен­ски мо­на­сти­р в се­ло Да­нев­ка, Чер­ни­гов­ска епар­хия. В Даневската обител чу­до­творното копие било предадено от ду­хов­ните деца на пре­по­доб­ния Се­ра­фи­м Вирицки, които съхранявали иконата след кончината на стареца. За вре­мето на сво­ето пре­биваване в оби­те­лта ико­ната се про­сла­ви­ла с из­це­ле­ни­я, сви­де­телства за които са при­ве­де­ни в две кни­ги, из­дадени в Све­то-Ге­ор­ги­ев­ския мона­стир.

       Самият Ле­у­шин­ски Иоано-Пред­те­чен­ски мо­на­стир, в който бил създаден об­раза, в 30-те го­дини на ХХ сто­ле­тие бил наводнен от Ри­бин­ското во­до­хра­ни­лище. На 29 ноември 2003 г. в ста­рин­ното се­ло Брей­то­во, преместено  навремето извън  зо­ната на чашата на водохранилището, бил осветен първият в Русия параклис в чест на Ле­у­шин­ската ико­на. imageПараклиса, раз­по­ло­жен на ви­со­к на­сип, по вре­ме на пролетните разливи се оказва заобиколен от вода. Този факт по­слу­жил за по­явата на още едно име на ико­ната – „Бо­го­ро­ди­ца-на-во­дах“.

       На 23 ап­рил 2002 г. с ре­ше­ни­е на Светия Си­но­д на Укра­ин­ската Пра­во­слав­на Църк­ва ико­ната на Бо­жията Майка „Аз есмь с ва­ми, и ник­то­же на вы“ е внесена в спи­съка на чу­до­твор­ните икони. Празнува се в събота на петата сед­ми­ца от Ве­ли­кия по­ст (По­хва­ла на Пре­света Бо­го­ро­ди­ца или Акатистна събота).

 

Категория: Други
Прочетен: 632 Коментари: 0 Гласове: 0
 ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 30 АПРИЛ

 

Разсъждение

 

Един благочестив старец легнал на смъртна постеля. Неговите приятели се събрали около него и заплакали. Но старецът се засмял три пъти. Монасите го запитали защо се смее. Старецът отговорил: „Първия път се засмях, затова, че вие се боите от смъртта; втория път – затуй, че не сте готови за смъртта; третия път – защото оттук отивам в покой“. Виждате ли как умира праведникът! Той не се бои от смъртта; той е готов за смъртта, и той вижда, че чрез смъртта заминава от трудния живот във вечен покой. Когато човешкото естество се замисли за първоначалното райско състояние, тогава [разбира, че] смъртта е неестествена, също така, както и грехът е неестествен. От греха е произлязла и смъртта. Покаялият се и очистен човек не гледа на смъртта като на унищожение, а като врата към безсмъртния живот. И когато праведниците са молили Бога да продължи земния им живот, то не е било от любов към този живот, нито поради страх от смъртта, а за да получат повече време за покаяние и очистване от греховете, та колкото е възможно, безгрешни и по-чисти да отидат при Бога. И ако са проявявали страх преди смъртта, то не е било от страх пред смъртта, а от Божия Съд. Какъв ли пък страх ще имат преди смъртта непокаялите се грешници?

 

БЕСЕДА за Христовото осветляване

 

Стани ти, който спиш, и възкръсни от мъртвите, и ще те осветли Христос  (Ефес. 5: 14).

 

Свети апостол Павел, подобно на другите апостоли и християнските светци, на всичко, което учи другите, ги учи от собствения си опит. Защото Христовата вяра е опит, опит, а не теория и човешко мъдруване. И Павел е лежал като духовно заспал, и е бил духом мъртъв, докато се противял на християнската вяра. Но той се пробудил и станал, възкръснал духом и бил осветлен от Христос. Той помнел своето състояние от времето, когато духом спал, но [помнел и] как се пробудил, как станал и възкръснал духом, и как е бил осветлен от Христа. За това, което знае за себе си като християнин, за него съветва и другите. Апостолът, като вижда себе си във велика светлина, вярва, че и другите хора, ако пожелаят, могат да бъдат тъй светли като него. Светлината не е негова, а Христова; негова е само любовта към Светлината. Но Христовото осветляване е потребно на човека в началото, както и в края. Защото без Христовата светлина човек не може нито да се пробуди, нито да се изправи, нито да възкръсне от мъртвите, нито пък може сам от себе си да живее с вяра, или да умре с надежда. Христос е необходим в началото, както и в края. Тъй както на давещото се дете е необходима родителската ръка, и да го извади от водата, и след това да го води по сухата земя, пазейки го да не потъне отново. Тъй и Христос Господ е необходим на давещия се във водите на греха. И сам апостолът получил осветляването Христово в началото, на пътя за Дамаск, но го получил и след това. Първото осветляване е обръщането към Христа, а второто – утвърждаване на себе си в Христа. Първото осветляване всички ние получаваме чрез Кръщението, а последващото – чрез вярата и изпълнението на Господните заповеди. Всички онези, които нямат Христовата светлина, или са я имали и изгубили, са като заспали, като мъртви.

 О, Господи благий, вдигни, възкреси ни, защото нищо не можем без Тебе. На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

Автор – Св. Николай, еп. Жички и Охридски

Категория: Други
Прочетен: 200 Коментари: 0 Гласове: 1
Търсене

За този блог
Автор: savaarhimandrit
Категория: Други
Прочетен: 1766018
Постинги: 3824
Коментари: 0
Гласове: 964
Календар
«  Май, 2019  >>
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031