Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
ПРАВОСЛАВНИ ЧЕТИВА
Автор: savaarhimandrit Категория: Други
Прочетен: 1764727 Постинги: 3823 Коментари: 0
Постинги в блога от 05.06.2017 г.
 3.     От свети Паладий

Узнах за авва Мойсей Мурин - най-бележития сред скитските отци, че преди да стане монах, бил слуга на един гражданин. Но заради крайното му упор­ство, кръвожадност и див нрав господарят му го про­гонил. Тогава Мойсей станал разбойник. И понеже притежавал невъобразима сила, станал главатар на други разбойници.

Сред разбойническите му подвизи се разказва в частност и за следния. Мойсей се озлобил срещу един овчар, понеже веднъж кучетата на овчаря му попречи­ли, когато през нощта отивал да извърши грабеж. И ето, той започнал да търси случай да го убие, а затова внимателно разузнал, къде ходи той със стадото си.

Накрая узнал, че овчарят е от другата страна на Нил. А тогава реката била придошла и се разляла на широчина една миля. Но Мойсей съблякъл късия хитон, с който бил облечен, вързал си го на главата, стиснал между зъбите нож и се хвърлил в реката. Така заплувал към отсрещния бряг. Овчарят, щом видял отдалече, че Мойсей плува към него, хукнал да бяга и се скрил.

Мойсей, като не заварил овчаря, излял злобата си върху стадото. Заклал четири от най-хубавите му овни, вързал ги с въже и преплувал Нил в обратната посока. Там влязъл в някакъв двор и одрал овните. След това запалил огън, изял най-хубавото месо, а кожите раз­менил за вино. После изпил не по-малко от осемнаде­сет италийски секстарии[1] вино и извървял петнадесет мили до мястото, където била шайката му.

И същият този разбойник поради някакви при­чини по-късно се разкаял, отхвърлил предишния си живот и се обърнал към монашеско житие. Взел си килия в един скит и там проявил изключителна стро­гост в подвига.

Разказват, че още в началото, когато се отрекъл от света и току-що си взел килия, го нападнали чети­рима разбойници. Не знаели, че това е Мойсей. А той ги хванал и ги вързал. След това ги вдигнал на гръб като чувал с плява и ги отнесъл сред събранието на братята. „Сега не бива да причинявам страдание на никого - рекъл той, - а стана така, че тези ме на­паднаха. Какво ще кажете да направя с тях?“ Братя­та ги отвързали и ги пуснали.

Но разбойниците, щом познали Мойсей и видели покаянието му, и сами не пожелали да се връщат по­вече към миналия си живот. По неговия пример се отрекли от света и станали опитни монаси. А Мой­сей проявил такова подвижничество, че и в други кни­ги пише за него. Влязъл в такава бран с бесовете и живял в такава строгост, че скоро станал равен на най-великите и съвършени Отци. Станал презвитер и просиял с велики дарове на духа, а след кончината си оставил седемдесет ученици.



[1] 1 секстарий = 0,54 л.

Категория: Други
Прочетен: 445 Коментари: 0 Гласове: 0


 Из житието на света Синклитикия


Блажената Синклитикия казвала, че трябва да хвалим нерадивите и лекомислени души - тези, кои­то са безсилни да се стремят към доброто и при това лесно се отчайват, даже за най-малката добра подбу­да, да се възхищаваме и да превъзнасяме тази подбу­да, а тежките им и големи прегрешения да наричаме маловажни и нищожни. Защото дяволът, който же­лае, да превърне всичко в погибел за нас, се стреми да скрие от преуспяващите и от подвижниците грехо­вете им и да ги накара да ги забравят, за да предизви­ка у тях гордост, а на новоначалните и неукрепнали­те показва греховете им в преувеличен вид, за да пре­дизвика у тях отчаяние.

Трябва да утешаваме намиращите се в такъв смут души по следния начин. Трябва да им припомняме за несравнимата Божия снизходителност и благост, как­то и че нашият Господ е многомилостив, милосърден и великодушен и съжалява за човешките съгрешения.

Освен това е нужно да им посочваме свидетелст­ва от божественото Писание, които доказват неизказаната Му снизходителност към съгрешилите и пока- ялите се. Трябва да казваме: „Раав беше блудница, но се спаси чрез вяра. Павел беше гонител, а стана изб­ран съд. И разбойникът грабеше и убиваше, но с една- единствена дума пръв отвори вратите на рая“, както и да изброим Матей, митаря, блудния син и други по­добни, и с това да ги извеждаме от отчаянието.

А душите, станали плячка на гордостта, следва да лекуваме е по-високи примери. Защото и добрите земеделци, ако видят, че някое растение е ниско и хилаво, го поливат обилно и полагат много усилия то да порасне и укрепне. А ако забележат по растението прекалено ранен филиз, отрязват излишното, за да не би растението да изсъхне преждевременно. И ле­карите хранят обилно някои болни и ги извеждат на разходка, а на други налагат диета и им забраняват разходките.

 

Категория: Други
Прочетен: 380 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: savaarhimandrit
Категория: Други
Прочетен: 1764727
Постинги: 3823
Коментари: 0
Гласове: 964
Календар
«  Юни, 2017  >>
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930