4. От свети Амфилохий, за това, да не се отчайваме
Един брат беше побеждаван от блудна страст и всеки ден ставаше така, че извършваше грях. И всеки ден умилостивяваше със сълзи и молитви Самия Владика. Щом направеше това, скоро отново отстъпваше пред злия обичай и извършваше грях.
След това, вече съгрешил, отиваше на църква. И като гледаше честния и свещен образ на нашия Господ Иисус Христос, падаше ничком пред него и плачейки горчиво, казваше:
- Помилуй ме, Господи, и ме избави от злото изкушение, което толкова страшно ме мъчи и ме наранява с горчилката на насладата. Не смея и да повдигна лице, за да съзерцавам Твоя свят образ и пресветлия Ти Божествен лик за радост и наслада на сърцето си.
След като казваше това и излизаше от църквата, отново падаше в сквернота. Но дори и тогава не се отчайваше. След като съгрешаваше, пак се връщаше в църквата и пак зовеше към човеколюбивия Господ и Бог:
- От днес нататък Ти, Господи, ще ми бъдеш свидетел, че повече няма да върша този грях. Само ми прости, Благи, това, което съм сгрешил преди и до ден днешен.
Но едва дал тези страшни обети, и коварният грях отново го застигаше. И дори само от това можеше да се види прекроткото Божие човеколюбие и безграничната Му благост. Тя всеки ден си оставаше предишната, търпеше непоправимото и лукаво отпадане и неблагодарност на брата и по голямата си милост очакваше покаянието му и окончателното му обръщане. А той постъпваше така не година, не две и не три, а в продължение на повече от десет години.
Виждате ли, братя, безкрайното търпение и безпределното човеколюбие на Владиката - как Той всеки път проявява търпение и добросърдечие, като търпи горчивите ни беззакония и прегрешения? Но най-много ужасява и предизвиква трепет от богатството на Божиите щедрости това, че братът, след като обещаваше и даваше клетва, че повече няма да греши, се оказваше лъжец...
Веднъж, когато се случи същото и отново падна в грях, братът се втурна към църквата, като плачеше, стенеше и скърбеше душевно, и започна да умолява милосърдието на благия Владика за помощ, за да се избави от мерзостта на блудството. И докато той молеше човеколюбивия Бог, началникът на злото и развратителят на душите ни - дяволът - разбра, че всичко е напразно - братът разкъсва с покаянието си мрежите на греха, които той е изтъкал. Тогава, като набра дързост, му се яви във видим образ и, като вдигна лице към свещения образ на нашия Господ Иисус Христос, закрещя:
- Какво има между мен и Теб, Иисусе Христе! Безкрайната Ти жалост ме побеждава и ме лишава от сили. Ти приемаш този развратник, този блудник, който всеки ден Те лъже, подигравайки се с властта Ти! Защо не го изгориш, защо търпиш и понасяш всичко това? Нали се готвеше да съдиш прелюбодейците и блудниците и да погубиш всички грешници! А ето че си неправеден, пристрастен Съдия и си затваряш очите за всичко, щом властта Ти поиска! Мене свали от небето за нищожния грях на надменността, а на този лъжец, развратник и блудник даряваш мир и Своето благоразположение, и то само защото пълзи пред Теб! Както и да погледна, и Ти си пристрастен и гледаш на лице, поради излишната си добрина пренебрегваш справедливостта!
Така говореше дяволът, като се измъчваше от силен гняв, и от ноздрите му излизаше пламък. И щом той изрече това и млъкна, се чу глас от жертвеника:
- О, коварни змейо и погубителю! Нима не ти стига, че погълна целия свят? Нима възнамеряваш да уловиш и погълнеш дори този, който прибягна към неизказаната Ми милост и милосърдие? Нима си толкова безразсъден, че се противопоставяш на честната Кръв, пролята на Кръста за него? Моята жертва и смърт умиха беззаконията му!
Нали и ти, когато той се обръща към греха, не го гониш, а с радост го приемаш, не го отблъскваш и не му поставяш пречки с надеждата да го придобиеш. А как Аз, Който съм толкова милостив и щедър, след като заповядах на върховния Си първоапостол Петър да прощава до седемдесет пъти по седем на оня, който съгрешава всеки ден, да не помилвам този брат? Не, щом прибягва към Мен, няма да се отвръщам от него, докато не го придобия. Защото се разпнах за грешниците и заради тях прострях нескверните Си длани, та, който иска да се спаси, да намери убежище и спасение. И не се отвръщам от никого и не изгонвам никого. Дори всеки ден да пада по хиляда пъти и хиляда пъти да дохожда при Мен, няма да си тръгне неопростен. Защото не съм дошъл да призова праведници, а грешници към покаяние (Мат.9: 13).
Когато прозвучал този глас, дяволът замрял в трепет, без да има сили да направи нищо. И пак се чул глас:
- Слушай сега, лъжецо, който казваш, че съм несправедлив. Аз винаги съм справедлив, понеже в каквото заваря някого, в това и ще го съдя. А този брат заварих в покаяние и обърнал се. Той лежи в нозете Ми и те победи. Затова ще го приема и ще спася душата му, понеже той не се отчая за спасението си. А ти гледай славата му и скърцай със зъби от завист и срам.
След тези думи братът, лежащ ничком и плачещ, предаде духа си. И тозчас голям Божий гняв падна като пламък върху сатаната и го погълна. Нека оттук познаем, братя, безграничното Божие милосърдие и да видим колко благ е нашият Владика. И никога няма нито да се отчайваме, нито да пренебрегваме спасението си.
2. Един друг, след като отново се покая, намери покой от страстите. И почти веднага внезапно падна на камък и си нарани крака. От раната изтече толкова много кръв, че той загуби съзнание и беше на умиране. Тогава идват бесовете да му вземат душата. Но ангелите им казват:
- Погледнете тоя камък и вижте колко кръв проля той заради Господа.
И щом казаха това, душата му беше освободена.
3. Сатаната се яви на един брат, който беше паднал в грях, и му казва:
- Ти не си християнин.
- Какъвто и да съм - отговаря братът, - ти си още по-лош.
- Наистина си за ада - отново казва сатаната.
- Не си ми съдия - отговори братът, - и не си ми Бог.
И сатаната си тръгна, без да постигне нищо. А братът принесе на Бога искрено покаяние и стана опитен подвижник.
4. Един брат, нападан от униние, попита стареца:
- Какво да правя? Помислите ми внушават, че прекалено рано съм се отрекъл от света и не мога да се спася.
А старецът отговори:
- Дори да не успеем да влезем в обетованата земя, по-добре телата ни да паднат в пустинята, отколкото да се връщаме в Египет.
5.Друг брат попита стареца:
- Отче, какво има предвид пророкът, когато казва: за него спасение няма в Бога (Пс. 3:2)?
- Има предвид - отговори старецът, - помислите на отчаяние, които биват внушавани от бесовете на грешника и казват: „За теб няма вече спасение в Бога“, а после се стремят да го хвърлят в отчаяние. Трябва да се борим срещу тези помисли с думите: „Господ е мое прибежище, ще извади из примка нозете ми“ (Пс. 17:3; 24:15).
6. Някой от отците разказа, че в Солун имало женска обител. Веднъж една монахиня по действие на всеобщия враг напуснала манастира и паднала в блудство. Останала продължително време в това блудство. После по действие на човеколюбивия Бог се разкаяла и тръгнала да се връща в манастира си, но пред портите паднала и починала.
А един светия имал откровение за смъртта и́. Видял свети ангели, дошли да вземат душата и́, и следващи ги бесове. Когато между тях възникнал спор, ангелите казали, че тя се е покаяла. А бесовете възразявали:
- Толкова време тя беше под наше робство, и освен това, дори не успя да влезе в манастира. А как така казвате, че се е покаяла?
Ангелите отговорили:
- Щом видя, че разположението и се скланя към това, Бог прие покаянието и́. И нейната воля, ако се съди по намерението и, беше да се покае. А във волята на Владиката на всичко е да вземе живота и́.
И посрамени от тези думи, бесовете се отдръпнали. А старецът, който видял откровението, разказал за него на присъстващите.
7. Авва Алоний каза: „Ако поиска, човек може за един ден от сутринта до вечерта да достигне до Божията мяра“.
8. Един брат попита авва Мойсей:
- Ако, да речем, някой човек бие слугата си за грях, който сам е извършил, какво да каже слугата?
- Ако е добър слуга - отговори старецът, - ще каже: „Прости ми, съгреших“.
- И няма да каже нищо повече? - отново попита братът.
- Нищо - рече старецът. - Защото щом поеме вината и каже: „Съгреших“, Господарят му изведнъж ще се смили над него.
9. Един брат каза на авва Пимен:
- Достатъчно е аз, злощастният, да падна в прегрешение, и помисълът ме гризе и обвинява, че съм паднал.
Старецът му отговори:
- Ако човек, който е извършил грях, веднага рече: „Съгреших“, помисълът ще го остави.
10. Родителите на една девойка на име Таисия починаха и тя осиротя. Тогава тя направи в дома си странноприемница за скитските отци и дълго време ги приемаше и им служеше. Но после изхарчи всичко, което притежаваше, и изпадна в нужда. Тогава развратни човеци се присламчиха към нея и я отклониха от добрата цел. И тя постепенно толкова пропадна, че превърна къщата си в публичен дом.
Като чуха това, отците много се огорчиха и, като повикаха авва Йоан Колов, му казват:
- Чухме за еди-коя си сестра, че нещата при нея са зле. Когато можеше, тя проявяваше любов към нас. А сега и ние трябва да и помогнем, доколкото е въз- можно. Тъй че потруди се да поемеш грижата за нея и според мъдростта, която Бог ти е дал, поправи положението и.
Старецът отиде при нея и казва на жената вратарка:
- Съобщи за мен на господарката си.
Но тя му отказа:
- Изядохте и парите и ето, сега е бедна.
- Кажи и - отговори старецът, - че имам сигурен начин да и́ помогна.
Тогава жената отиде и съобщи за стареца. Щом я изслуша, девойката рече:
- Тези монаси постоянно обикалят край Червено море и се натъкват на бисери.
Пооправи външния си вид, седна на ложето си и казва на вратарката:
- Пусни го при мен.
Авва Йоан влезе и седна до нея. Погледна я внимателно в очите и и́ казва:
- С какво те обиди Иисус, та стигна дотук?
Като чу това, тя цялата изтръпна. А старецът си
наведе главата и горчиво заплака.
- Авва - казва му тя - защо плачеш?
А той, след като съвсем леко вдигна погледа си, пак го сведе надолу и рече:
- Виждам как сатаната ти се смее в лицето, как бих могъл да не плача?
- Има ли за мен покаяние, авва? - попита девойката.
- Да - отговори старецът.
А тя в отговор:
- Вземи ме оттук и ме заведи където искаш.
- Да тръгваме - рече старецът.
И тя веднага стана, за да го последва. Междувременно старецът забеляза, че тя не даде никакви разпореждания за дома си и се удиви на това.
Когато наближиха пустинята, вечерта ги застигна. Старецът направи малко възглаве, прекръсти го и казва на девойката:
- Легни тук.
След това малко по-встрани направи възглаве и за себе си и след като извърши правилото си, легна да спи. А посред нощ се събуди и вижда някакъв светъл път, идващ към нея от небесата, и Божии ангели да отнасят душата и.
Тогава стана, отиде при нея и побутна ногата и. И щом се увери, че е починала, падна ничком в молитва към Бога. И чу глас, който рече: „Единственият и ден покаяние струва повече от покаянието на онези, които се каят много години, но не показват покайна топлота“.
4. Из патерика
Един войник попита авва Миот, истина ли е, че Бог приема покаянието. А той, след като дълго му обясняваше този въпрос, добави:
- Кажи ми, драги, ако ти се скъса дрехата, изхвърляш ли я?
- Не - отвърна онзи, - но я закърпвам и продължавам да я нося.
- Щом на теб ти е жал за дрехата ти - му рече старецът - нима Бог няма да пожали собственото Си творение?
2. Един брат попита авва Пимен:
- Извърших голям грях и искам да принасям покаяние три години.
- Много са - отвърна старецът.
- Може би, четиридесет дни? - попитаха намиращите се наоколо.
- И това е много - отново отговори старецът. - Повярвайте ми, ако човек се покае от цялото си сърце и не се върне повече към греха, Бог ще му прости и за три дни.
3. Някой друг го попита:
- Ако човек е паднал в някакъв грях и се е обърнал, Бог ще му прости ли?
Старецът му отговори:
- Ако Сам Бог е заповядал на човеците да постъпват така, нима Той няма да направи нещо по-голямо? А нали Той заповяда на Петър да прощава на падналите и покаялите се до седемдесет пъти по седем.
4. Още някой го попита:
- Какво означава разкаяние за грях?
Старецът му отговори:
- Да не го вършиш отново. Праведните затова и са наречени непорочни, защото са изоставили греховете и са станали праведни.
5. Един брат попита авва Сисой:
- Авва, паднах, какво да правя?
- Пак стани — му казва старецът.
- Станах и пак паднах - каза братът.
- Отново и отново ставай - отговори старецът.
- И докога? - попита братът.
- Докато бъдеш застигнат от смъртта или в добро състояние, или в състояние на падение - отговори старецът, - защото в каквото състояние се окаже човек, в такова и отива на съд.
6. Един брат живееше в килия в Египет и се подвизаваше там в голямо смирение. Той имаше сестра. Тя беше блудница в града и водеше много души към погибел. Старците дълго придумваха брата и накрая го убедиха да отиде при нея и да опита чрез наставление да прекрати предизвикваната от нея съблазън.
Когато той отиде на мястото, един познат го изпревари и предупреди сестра му: „Брат ти е пред вратата“.
Това я разтърси отдън душа. Тя остави любовниците, на които угаждаше, с непокрита глава изтича да посрещне брат си и вече искаше да го прегърне... Но той и казва:
- Родна моя сестрице! Смили се над душата си. Мнозина са погубени от теб, а и ти как ще можеш да понесеш вечните и горчиви мъки?
Тя се ужаси и го пита:
- Със сигурност ли знаеш, че за мен може да има спасение от днес нататък?
- Има спасение - отвърна братът, - стига да поискаш.
Тогава тя се хвърли в нозете на брат си и започна
да го моли да я вземе със себе си в пустинята.
- Забради си главата - и рече брат и, - и върви подире ми.
- Да вървим - отговори сестрата. - По-добре да търпя срам с непокрита глава, отколкото да се върна в този вертеп на беззаконието.
Докато вървяха, братът я наставляваше да се покае. А после, като видя, че насреща им идва някой, и казва:
- Понеже не всички знаят, че си ми сестра, отбий се малко встрани от пътя, докато хората отминат.
Тя се отби встрани. След това той и казва:
- Хайде да продължим пътя си, сестро.
Но сестра му не му отговори нищо. Той се приближи до нея и видя, че е умряла. И тогава забеляза, че дирите от нозете и бяха кървави - тя беше вървяла боса.
Когато братът разказа на старците всичко, което се беше случило, те се разделиха в мненията си. Но на един от тях му беше открито за нея:
- Тя презря всичко плътско, пренебрегна дори собственото си тяло и не роптаеше при толкова много рани. Затова Аз приех покаянието и.