Икона на Божията Майка Александрийска
14 септември
ИСТОРИЯ
Името на иконата произлиза от египетския град Александрия – един от центровете на ранното християнство. Съхранените сведения за тази икона са оскъдни и противоречиви.
В книгата на новомъченик Евгений Поселянин пише: «Според изображенията от старинните гравюри иконата представлява поясен (до кръста – бел. прев.) образ на Богоматер с Предвечния Богомладенц, Който Тя поддържа с дясната си ръка». Фразата «поддържа с дясната си ръка» различните изследователи тълкуват нееднозначно. Някои считат, че подчертаването на този факт предполага разположение на Богомладенца от ляво на Божията Майка. Други допускат, че Той е изцяло седнал на дясната ръка на Богородица.
Според привържениците на първото мнение, подобна на Александрийския образ може да е друга православна египетска светиня – икона на Божията Майка от VI век от Синайския монастир на света Екатерина. На този рядък иконографски образ Богомладенеца седи на лявата ръка на Богородица и Тя го поддържа с дясната си ръка по характерен, сякаш опазващ го начин.
Иконата е изпълнена по метода на енкаустиката – живописна техника, в която свързващо за боите вещество е восъка, а самите бои се нанасят в разтопен вид. Образа се намира в музея на изкуствата, наречен на името на Богдан и Варвара Ханенко в Киев. В интерес на истината трябва да се спомене, че предположението за идентичността на двете икони се базира само на умозаключения и не е потвърдено от никакви факти.
Съществува и друго, по-конкретно описание на иконата: «На Александрийската икона Богоматер е представена с Младенеца, седящ на дясната Ѝ ръка (дексиократуса). Младенецът благославя с дясната си ръка, а в лявата държи свитък.»
На описанието от «Православна енциклопедия» съответства икона под името Александрийска – едно от 120 клейма на иконата «Богоматер Неочаквана Радост от 120-те чудотворни икони на Богоматер» от църквата на Четиридесетте мъченици на Новоспаския площад в Москва, която сега се намира в Третяковската галерия.
На основание на тези две описания (от книгата на Е. Поселянин и «Православна енциклопедия») могат да се направят два извода: или това са различни описания на един и същи образ, или съществуват два различни иконографски образа под името «Богоматер Александрийска».
ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 27 МАЙ
Разсъждение
Несъмнено, телесното здраве е дар Божи. Но телесното здраве не е най-голямото благо на този свят, както [често] казваме и пишем. Защото, каквото и да е телесното здраве, то е временно; а онова, което е временно, не може да се нарече най-голямо благо за човека. Постоянните ценности са по-драгоценни от временните. А непреходните ценности се вписват в рамката на духовното здраве. О. Иоан Кронщадски пише: „Ах, и сам аз чувствам, че когато съм напълно здрав и не изнурявам себе си с труд, тогава аз умирам духовно, тогава нямам в себе си Царството Божие, тогава ме овладява моята плът, а с плътта – и дяволът“.
БЕСЕДА за разкриването на Божията благодат през вековете
За да яви на бъдещите векове преизобилното богатство на Своята благодат (Ефес. 2: 7).
С пророчески дар пророкувал апостол Павел за изобилието на благодатта, която през вековете ще се излива върху човешкия род. Онова, що е пророкувал апостолът, ние, които живеем почти 20 столетия след него, можем да проверим [сбъдването му] във вече отминалите хилядолетия. Както кошерите се изпълват с полезни медоносни пчели, така всички векове от Христа до днес са изпълнени с благодатни мъже, жени и девици. О, какво изобилие на Божията благодат се е изляло върху безброй души, които преди това били грешни, а след това станали свети! О, какво изобилие на Божията благодат се е изляло върху мъже и жени, които преди това били слаби и страхливи, и които след това смело изповядали Христа Господа и радостно пострадали за Него! О, какво изобилие на Божията благодат, през вековете и във вековете, се е изляло върху прости и неуки, които след това станали истински мъдреци и духовни генерали на верните Христови войски! А помислете, братя, колко ли още скрита святост, неизвестна жертвоготовност, незаписана храброст, невъзхвалена добродетел са утаени в недрата на двадесетте християнски века! Когато всичко това се разкрие, всичко, което е било в миналите векове и в онези, които ще настъпят до края на времената, тогава и ангелите, и хората ще се удивят от неизказаното изобилие на благодатта Божия. Тогава и самият апостол Павел ще трябва да извика: „Макар и да съм бил апостол, словата ми са били слаби да изкажат цялото неизмеримо изобилие на Божията благодат, която човеколюбиво се е изляла върху света“.
О, Пресвета Троице, човеколюбиви Боже наш, въздигни сърцата ни, та непрестанно да славим и възхваляваме превеликото изобилие на Твоята благодат. На тебе слава и хвала вовеки. Амин.
Автор – Св. Николай, еп. Жички и Охридски