Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.02.2017 05:02 - ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ - 24 НОЕМВРИ
Автор: savaarhimandrit Категория: Други   
Прочетен: 463 Коментари: 0 Гласове:
0



 
ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ - 24 НОЕМВРИ

 

 

 

РАЗСЪЖДЕНИЕ

 

Притча на стареца Варлаам разказана на принц Иоасаф. В един град гражданите имали обичай да си избират за цар човек чужденец, който не познавал техните закони и обичаи. Като го възцарявали, те го обличали най-разкошно, хранели го богато и го обкръжавали с всякакъв блясък. Но след като минела една година, те сваляли от трона своя цар, отнемали му всички блага, събличали го и съвсем гол го прогонвали на един самотен остров, където нямал нито хляб, нито покрив, нито приятели, и където в бедност и унижение завършвал своя живот. След това гражданите на онзи град, избирали друг цар, отново чужденец, и пак само за година; та трети, та четвърти, та пети, и така нататък. Но се случило веднъж да изберат един твърде мъдър и внимателен човек. От своите слуги разбрал какво се случва с царете в този град накрая на годината, и през цялата година старателно събирал храна и богатство и всекидневно ги пращал на острова. Като минала годината, бил свален от престола и захвърлен на онзи остров, но там той попаднал сред огромно количество храна, сребро, злато и скъпоценни камъни, и продължил да живее още по-добре отколкото като бил цар в онзи град. Тълкование: онзи град представлява този свят, гражданите изобразяват злите духове;  безумните и мъдрите царе са хората; безумните хора мислят само за преживяването в този живот и се мислят за вечни, но накрая смъртта прекъсва всичко, и те голи от всякакви добри дела, отиват в ада; мъдрите пък вършат много добри дела, и като богатство пращат тези добри дела пред себе си в другия свят. След смъртта добрите хора - мъдрите царе - отиват в другия свят, където ги очаква тяхното събрано богатство, и където те царуват във вечен блясък и красота, повече,  отколкото когато са царували на земята.

 

БЕСЕДА за Онзи, Който е слязъл и се е  възкачил

 

Слезлият е Същият, Който се и възкачи по-горе от всички небеса, за да изпълни всичко ( Ефес.4, 10 )

 

Господ Иисус по Своето човеколюбие слязъл ниско, толкова ниско, че повече не е можело, а след това се възвисил толкова високо, толкова високо, че повече не е можело. Той е слязъл в най-долните места на земята, т.е. в самия ад, от където е освободил и въвел в Небесното Царство праотците, пророците, и праведниците. Извършил Своята мисия на земята и в ада, Той се възкачил по-високо от всички небеса. Възкачилият се е същият Онзи, Който е и слязъл, без изменение, с изключение на това, че слязъл без тяло, а се възкачил с тяло. Следователно, Син Божий не е различен от Син човешки, както учели еретиците, а Син Божи и Син човешки са една и съща Личност, един истински Богочовек и наш спасител - Иисус Христос. Защото Той е  същият вчера, и днес, и вовеки, също така е същият и в унижението и във висотата, на земята, в ада и на небесата. Понизил се по ниско от всички хора, и се въздигнал над всички ангелски сили. За да покаже истинността на Своите думи: Който превъзнесе себе си, ще бъде унизен; а който се смири, ще бъде въздигнат ( Мт. 23, 12 ). Ако не се понизяваме заради добродетелите, ще ни унижи грехът. Добродетелният живот води до доброволно и временно унизяване, докато унижението от греховете е безвъзвратно и вечно.

О, Господи Иисусе, Който всичко изпълваш със Своята сила, изпълни и нас с духа на истинското смирение. На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

Автор - Св. Николай, еп. Жички и Охридски

 

 

                                                                                                                             

 

 

 

 

 




Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: savaarhimandrit
Категория: Други
Прочетен: 1795589
Постинги: 3862
Коментари: 0
Гласове: 966
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930