Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.02.2017 03:40 - ИЗ "ОХРИДСКИ ПРОЛОГ" - 25 НОЕМВРИ
Автор: savaarhimandrit Категория: Други   
Прочетен: 276 Коментари: 0 Гласове:
0



 
ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 25 НОЕМВРИ

 

РАЗСЪЖДЕНИЕ

 

За свети Петър Александрийски се разказва, че никога не се е изкачвал и не сядал на патриаршеския престол в църквата, а стоял или сядал пред стъпалата на престола. Когато вярващите започнали да негодуват, че техния архиерей не сяда на своето място, той отговорил: „Когато и да се приближа до престола, виждам някаква небесна светлина и сила на него, затова не се осмелявам да се възкача и седна на него“. Освен това видение, св. Петър е имал и едно друго, още по чудесно. Когато бил в тъмницата, нечестивият еретик Арий, лицемерно се престорил, че се кае за своята ерес, и пратил на затворника Петър писмо с което се отричал от своята ерес, и молба Петър да го приеме отново в Църквата. Арий сторил това само защото мислел че Петър ще бъде погубен, та той да се докопа до патриаршеския престол, от който после ще разпространява и утвърждава своята ерес. Преди да му даде какъвто и да е отговор, Петър се помолил Богу в тъмницата. По време на молитвата необикновена светлина осияла тъмницата и се явил Господ Иисус като дванадесетгодишно момче, сияейки по силно от слънцето, така че не можело да се гледа в Него. Господ бил облечен в бяла одежда ( хитон ), който отпред бил раздран от горе до долу. Господ с ръцете си притискал одеждата към Себе Си, като че искал да скрие Своята голота. Като видял това, св. Петър бил обхванат от силен страх и ужас та извикал: „Спасителю, кой Ти раздра ризата?“. Господ му отговорил: „Безумният Арий. Той Ми я раздра, защото отдели от Мене Моите люде, които придобих с Моята кръв. Но се пази да го не приемеш в Църквата, защото има лукави и враждебни мисли към Мене и към Моите люде“. Като чул това, св. Петър отговорил на своите свещеници Ахил и Александър, че не може да приеме Ариевата молба, защото е лъжлива и лукава. Светителят проклел Арий и в двата свята. Освен това, предрекъл, че след него патриарх ще бъде първо Ахил, а после и Александър. Така и станало.

 

БЕСЕДА за служението и званието

 

И Той постави едни за апостоли, други за пророци, други за евангелисти, други за пастири и учители ( Ефес. 4, 11)

 

Както в човешкото тяло различните органи имат различно служение, но всички действат в хармония за доброто на цялото тяло, така и Господ е установил в Църквата, Която е Негово Тяло, различни органи с различни служения. На първо място стоят апостолите, на които не е дадено само едно достойнство, но всички  достойнства, нито само едно служение, но всички служения, нито само един дар, а всички благодатни дарове. Апостолите са били едновременно и апостоли и пророци, пастири и учители. Апостолското звание повече не се повтаря. Големите апостоли били дванадесет, а тринадесетият е апостол Павел, а малките апостоли били 70. Пророци са били онези, които приели дар да пророчество от Духа Светаго. Тук не става дума за старозаветните пророци, а за новозаветните (Деан. 11, 27; 21, 10; 13, 1). Пророците се поставяли и се поставят без оглед на произход и положение. Благовестници първо са евангелистите, които са написали Евангелията, след това мисионерите, които разпространявали Христовото учение между невярващите, и на края тълкувателите на Свещеното Писание, които писмено изложили истината за всички и всеки. Пастири и учители -  това е едно и също звание, защото е трудно да си представим пастир, който в същото време да не е и учител. [Дейността] на пастирите е ограничена на определено място и между известен брой вярващи, които водят към спасение и управляват Църквата Божия. Така Господ , чрез Своите апостоли е уредил всичко. Блазе на онзи, който знае своята служба и приетия от Свети Дух дар, и който до край ще изпълни предназначението си. Както Светият Дух сега раздава, дарове, така Господ, в благовремие ще раздаде наградите.

О, Господи Душе Свети, истински Боже, помагай ни до края в смирение да употребяваме Твоите дарове за благото на Христовата църква и за нашето вечно спасение. На тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

Автор – Св. Николай, еп. Жички и Охридски

 

 

 

 




Гласувай:
0
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: savaarhimandrit
Категория: Други
Прочетен: 1015474
Постинги: 2675
Коментари: 0
Гласове: 800
Календар
«  Септември, 2021  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930