ГЕРГЬОВСКО АГНЕ
"Горко вам ..., които казвате: ... ако някой се закълне в жертвеника, не е нищо; но ако някой се закълне в дара, който е върху него, задължава се. "Безумни и слепи, кое наистина стои по-горе: дарът ли или жерт- веникът, който освещава дара?"
(Мат. 23:16, 18-1
У нас, в България, има обичай на Гергьовден да се коли и пече агне, което съставлява главното блюдо на празничната трапеза. Преди това свещеникът чете над жертвата специална молитва. Този обичай е хубав и неговият истински смисъл е да се възблагодари на Бога и Неговия угодник св. Георги за помощта, която те оказват на българския земеделец и скотовъдец в благородния им труд.
За съжаление мнозина наши сънародници едва ли не отъждествяват целия празник единствено с неговата трапеза. Те не отиват на църква, нито се молят на този ден, а от ранна утрин са загрижени само за едно: да заколят, изпекат и изядат избраното животно. Други се задоволяват само с това да извикат свещеника, който да прочете съответната молитва. Ако Гергьовден се падне в постен ден, те не се съобразяват с това, но блажат и оскверняват хубавия празник.
Това е битово, обредно християнство, което няма нищо общо със служенето на Бога с дух и истина (Йоан 4:24). Напротив, едно такова празнуване на Гергьовден е езическо суеверие, с което си навличаме Божия гняв, а не Неговото благословение. По-добре трапеза
без агнешко месо, но отрупана с плодовете на благодарността и духовното веселие, откол- кото покрита с ястия и пития маса, от които Господ се гнуси, защото се употребяват в угода на чревоугодния и блуден бяс. Мерзост на запустението е, когато Гергьовден се падне през Великия пост, не рядко през Страстната седмица, а мнозинството от народа ни яде агнешко месо и се поругава с Кръстните страдания на нашия Господ. Така нареченият нов календарен стил, който ни беше натрапен от римокатолиците през 1968 г. измества празника с 13 дни назад - на 23 април, и по този начин почти всяка година влиза в рамките на Великия пост. Това обстоятелство Засилва още повече възможността от оскверняване на празника и новостилците изпадат в комичното положение да празнуват Гергьовден по стария стил, т. е. на 6 май, а всички останали неподвижни празници - по-новия. Измяната на светите канони влече след себе си серия от отстъпления, а такива изкуствени кръпки на календара само идват да докажат верността на апостолските думи: "Човек двоедушен във всичките си пътища е неуреден" (Иак. 1:8).
"Нека празнуваме прочее, не със стар квас, нито с квас от злоба и лукавство, а с безквасни хлябове от чистота и истина" (1Кор.5:8).